2010-03-01

Dumma lagar

Jag skrev ju här om en relativt okänd lag, och det är naturligtvis en lag påhittad av Higgins. Men om man tycker det är en konstig lag så finns det ju faktiskt ännu konstigare lagar som faktiskt är på riktigt. Fast man undrar ju om inte vissa av lagarna borde ses över. Som till exempel lagen som tydligen finns West Virginia om att det är förbjudet att ha glasstrutar i bakfickan på söndagar. Varför är det tillåtet övriga dagar kan man ju undra. I någon liten amerikansk stad lär det vara förbjudet att vara hemlös och jag tror det är i Chicago det är helt emot lagen att ge sin hund whisky. Många av de konstiga amerikanska lagar man hört talas om är ju otroligt komiska, och man undrar vad som var den utlösande faktorn till att lagen ansågs behövas.

Men en lag som tydligen är på gång i delstaten Utah och som är helt på riktigt och inte ett dugg komisk är en lag som förbjuder kvinnor att få missfall! En orsak är tydligen att lagen skulle förhindra illegala aborter, men om en kvinna på grund av medicinska skäl får missfall, blir hon kriminell då? Det verkar ju otroligt märkligt! Det är väl bara att hoppas för kvinnorna i Utahs skull att lagen inte går igenom.

4 kommentarer:

egoinasmamma.nu sa...

Jag har också hört massor med konstiga lagar i USA, men den med missfall låter ju helt sjukt. Jag har också hört att det finns en verksam lag i Frankrike som förbjuder kvinnor i Paris att ha jeans, men jag vet inte om det är sant. Men efter vad jag vet så efterlevs den inte, eller...? :D

Yvonne L sa...

Em: Missfallslagen verkar onekligen helt sjuk!
Jag var i Paris för flera år sen, och jag är rätt så säker på att jag hade jeans! :o Kanske tur att jag inte hamnade i finkan! ;0) Eller förresten, det var på sommaren och jag har för mig att det var rätt varmt så jag kanske hade kjol på mig...

Gun sa...

Vad knäppt, men det skulle inte förvåna mig när det gäller USA. Det finns ju en uppsjö av konstiga lagar där.

Yvonne L sa...

Gun: Man kan ju undra varför de har så många knasiga lagar kvar! Hela världen skrattar ju åt dem!