2010-03-09

Nu är det fixat!

Jag felanmälde ju min telefon i fredags efter att ha upptäckt i torsdags kväll att den var ur funktion. Hur många dagar den varit trasig innan dess har jag ingen aning om. Imorse så ringde det någon gång mellan 7.30-7.45 och eftersom telefonen inte ringt på över en vecka så blev jag så förvånad att jag inte fattade vad som hände och hann inte fram och svara. Men jag misstänkte att det var någon reparatör från Tele2 som ringde och gjorde någon mätning.

Efter morgonpromenaden med Higgins åt jag som vanligt frukost, och sen satte jag igång datorn för att ladda över bilder från kameran och börja dagens arbete med att kolla jobbsiter. Då gick det inte att komma ut på internet! Det har ju konstigt nog funkat hela tiden som telefonen inte funkat, men nu fungerar alltså telefonen men inte mitt bredband via telefonjacket. Jag gjorde de felsökningar man kan och ska göra själv innan man felanmäler, och sen var det bara att ringa Tele2 igen för att felanmäla datauppkopplingen.

Det tog sin lilla stund eftersom de på felanmälan måste gå igenom ett speciellt schema med frågor och tester innan de lägger en felanmälan, men efter att ha kravlat runt och kopplat i och kopplat ur saker efter instruktion från killen på supporten så är bredbandsuppkopplingen felanmäld. Nu har jag bara att vänta igen, när det är fixat ska det komma ett sms till mobilen som talar om att allt är ok.

Hur jag skrivit det här och lyckats publicera det? Enkelt! Min blogg heter inte Yvonnes bärbara blogg för ingenting! När jag egentligen utan att behöva det skaffade min laptop för att kunna sitta i soffan och surfa samtidigt som jag slötittar på tv skaffade jag också mobilt bredband. Jag funderade på att kanske fixa så att jag skulle kunna surfa trådlöst i lägenheten med det abonnemang jag har, men så tänkte jag att det kunde ju vara bra att ha mobilt bredband ifall jag vill surfa någon annanstans ifrån. Inte för att det har hänt, jag har hittills aldrig surfat annat än från lägenheten, men nu var det ju helt lysande! Jag kommer alltså att överleva utan problem tills fasta uppkopplingen är igång igen.

7 kommentarer:

Jenny sa...

ajaj, alltid är det något. Jag gissar att teknikern helt som skulle fixa telefonen fibblat ihop saker och ting :P

egoinasmamma.nu sa...

Så irriterande sånt där, men vilken tur att du har mobilt! Tur för oss också!!

Yvonne L sa...

Jenny: Jag sitter ju inte i sjön, och förhoppningsvis fixar de till det rätt så snabbt.

Em: Jo, det är ju lite småirriterande, man vill ju att allt ska funka hela tiden! Men jag gillar mitt mobila. Tänk sån tillvaro jag fått annars, utan tillgång till internet!

Synnøve. sa...

Byt bort Tele2! Vi hade tele2 här med. Bara strul. Så vi bytte. Hoppas de fixar ditt internett snart nu då så du slipper vänta.
klems i natten.

Yvonne L sa...

Synnöve: Nä, jag håller nog kvar Tele2, jag har aldrig haft något problem med dem tidigare och aldrig behövt felanmäla något. Jag har varit kund hos dem i princip sen starten så jag känner mig nöjd trots allt.

Anonym sa...

Hej Yvonne,

Det var tråkigt att läsa att du haft problem med både din telefon och ditt fasta bredband under en kort period. Vi hoppas att ditt internet kommer igång snart också. I och med att du har felanmält internetuppkopplingen kommer våra tekniker arbeta på det och höra av sig så snart det är åtgärdat. Om du får några frågor eller funderingar under felanmälsningstiden eller efter får du gärna mejla mig direkt på michaela.lindell@tele2.com.
Vi är väldigt glada över att du även har mobilt internet med oss. Mobilt internet är ett perfekt komplement till fast bredband när man reser eller vill kunna koppla upp sig mot internet någon annanstanns än hemma. Men självklart fungerar det lika bra att använda hemma.

Med vänliga hälsningar

Michaela Lindell, Tele2.

Yvonne L sa...

Michaela Lindell, Tele2: Tack för din trevliga kommentar! Jag är säker på att min internetuppkoppling snart ska funka igen, och tills dess har jag ju det mobila bredbandet. Någon gång kanske jag till och med lyckas komma iväg någonstans och surfa med det utanför lägenheten!