2010-03-09

Otäcka kryp!

Vägglöss förknippar man väl med fattigdom och förr i tiden, men det ska man inte göra. Den håller tydligen på med en come back. Jag vet att jag läst om det tidigare att ett sätt vägglössen är på väg tillbaka är att människor är ute och reser mer nu än förr. Då kan det vara så att man får några med sig hem i bagaget om man har otur. Jag är sån att om jag bara läser om loppor och löss så börjar det klia överallt, så jag hoppas verkligen att jag aldrig drabbas av vare sig det ena eller det andra. Men för den skull kan man ju inte leva i karantän.

Andra otäcka kryp är ju fästingar och myggor, och tvärt emot vad man skulle kunna tro så gynnas de tydligen av all snö. Jag vet att jag skrivit om det tidigare, men då tror jag bara det handlade om fästingar. Nu fick jag lära mig att tydligen så har alla otäcka kryp olika sätt att överlista ogynnsamt väder.

En annan sorts konstiga kryp hittade jag här men jag förstår inte riktigt grejen att ha ett kramdjur som ser ut som Ebolaviruset, malaria, digerdöden eller polio. För mig känns det mer störande än gulligt.

Inga kommentarer: