2010-03-26

UNICEF - För varenda unge


UNICEF/Paula Bronstein, originally uploaded by UNICEF Sverige.
Över hela världen så finns det miljoner barn som inte får den typ av uppväxt alla barn borde få. Det finns barn som utnyttjas och kränks på olika vis, barn som inte har tillgång till rent vatten, barn som svälter, barn som inte kan få den läkarvård de behöver och barn som inte har möjlighet att gå i skola. Som tur är så finns det organisationer som försöker hjälpa till på olika vis, och en av dem är barnrättsorganisationen UNICEF.

UNICEFs uppdrag är att hjälpa alla barn över hela världen oavsett religion eller nationalitet och de finns på plats i över 150 länder, men för att kunna göra det behöver de allas vår hjälp. Under april pågår kampanjen "För varenda unge" som man kan stödja genom att köpa den speciella UNICEF-nålen för 20 kronor. Nålen finns att köpa bland annat på Apoteket och i olika klädbutiker, jag köpte en förra året och kommer att köpa en även i år.

Man kan tycka att det inte gör så stor nytta om man köper nålen eller ej, 20 kronor är ju inte ens en droppe i havet när man tänker på vilket enormt arbete som krävs för att alla barn ska få ett bra liv. Men om alla som kan ger minst 20 kronor till kampanjen räcker det en lång väg. Vill du läsa mer om kampanjen och hur du kan hjälpa till på olika vis kan du göra det här på UNICEFs egen hemsida.

Andra skriver om , , ,

5 kommentarer:

Johanna på UNICEF sa...

Åhh vad glad jag blir över att läsa ditt blogginlägg. Det betyder så mycket att budSkapet sprids!

Johanna på UNICEF sa...

Nu blev du dagens bloggare! http://www.facebook.com/UNICEF-Sverige

Yvonne L sa...

Johanna på UNICEF: Självklart måste man hjälpa till och sprida såna här saker, som enskild person kan man ju inte göra så mycket mer.
Roligt att bli utsedd till dagens bloggare också! Jag som inte ens har Facebook själv. :)

Synnøve. sa...

Grattis Yvonne.
Det där har du förtjänat.
Ska genast in på tryneboka och titta.
Har köpt den nålen även jag. Skulle kunna hur många helst. För det är fruktansvärt att många barn inte har till det nödvändigaste.
Ett kanoninlägg Yvonne.
Kramen Synnöve.

Yvonne L sa...

Synnøve: Förtjänat och förtjänat vet jag inte, jag tycker alla ska göra det man kan för att hjälpa till. Jag är ju inte nedlusad med pengar men ger det lilla jag kan, och att sprida budskapet kostar mig ju ingenting annat än lite tid.