2010-03-18

Dagens väderrapport

Nu är nästan all is borta från den här delen av ån, så vintern verkar vara på väg härifrån i alla fall. Enda felet med dagen var väl att solen bara lyste med sin frånvaro, och sen var det väldigt slaskigt och blött. Egentligen borde man antingen ta sig fram med båt eller iklädd vadarstövlar. 

Om Birger någonsin tog sig fram med vadarstövlar vet jag inte, men nu kan man få se hur han såg ut läste jag här. Birger är alltså den jarl som grundade Stockholm på 1200-talet. Som jag sagt tidigare så tycker jag det är jättespännande med såna återskapningar. 

6 kommentarer:

Wannabe sa...

Ja, spännande! Tänk vad man kan göra egentligen, snubben har ändå varit död ett tag... Jag älskar allt som har med historia att göra, härligt att få lite länkar så här på morgonkvisten :-)

Hörni sa...

Vad häftigt att det går, men vad tidskrävande och svårt det är att återskapa en människas utseende.

Mille sa...

Ja titta, det börjar vankas vår!!

Yvonne L sa...

Wannabe: Visst är det helt otroligt hur de kan bygga fram någons ansikte. Det är ju en sak om man har foton att gå efter, men jag tror inte det var så vanligt på 1200-talet. :0)

Gun: Vilket tålamod de måste ha också de som återskapar! Jag skulle tröttna efter en kvart...

Mille: Japp, blött som sjutton så jag hoppas på en torr sommar! :0)

Wannabe sa...

Här är en liten passning till dig... :-)

http://vilja-vara-med.blogspot.com/2010/03/oj-jag-har-ju-glomt.html

Yvonne L sa...

Wannabe: Tack så mycket! :0)