2010-03-01

Det är mycket väder nu

Nu är det dags igen för snöoväder, det pågår för fullt utanför och snöat har det gjort sen igår kväll. Jag var lite i valet och kvalet om jag skulle åka och handla idag eller om jag skulle vänta tills imorgon. Men så tyckte jag inte det såg så farligt ut så jag var iväg och gjorde mina veckoinköp i alla fall.
Det var faktiskt lite värre på vägen än vad jag trott när jag gav mig ut, det syns rätt bra på den här bilden som jag tog med mobilen. Gatorna var rejält täckta med snö igen - igår var det med all säkerhet barmark på vissa sträckor - så det var ju bara att ta det extra lugnt. (Och innan någon börjar klaga och förfasa sig, jag stod stilla med bilen och väntade på att svänga så jag har inte tagit bilen under körning! Jag satt heller inte och fipplade med telefonen när jag körde, den låg lätt åtkomlig på sätet bredvid mig.)

Jag trodde att bilen skulle vara täckt av snö när jag kom ut från affären trots att det gick rätt fort att plocka ihop det jag behöver i veckan, men det var inte mer än ett tunt lager. Däremot var samtliga rutor på bilen fulla med is, så det var bara att skrapa. Med andra ord, de varningar som går ut är nog inte överdrivna. När jag var ute med Higgins en stund efter att jag kom hem från affären så fick vi pulsa genom snön på trottoarer och gångvägar, det har kommit minst lika mycket snö till som kom när det var klass 2 stormvarning för någon vecka sen.

Nyss var jag in i vardagsrummet en sväng och jag tänkte ta mig en titt ut på gatan hur det såg ut och då visade det sig att ena fönstret i burspråket var rätt så igensnöat. Tur att jag har fler fönster. Då kunde jag konstatera att det är snö precis överallt igen. Vad kan det då vara för positivt med det? Tja, förhoppningsvis finns det ingen snö kvar på min födelsedag i juli.

5 kommentarer:

mille sa...

Ja, det är ju halv storm ute. Hämtade precis sonen från jobbet. Det gick inga bussar...
I morse hade vi 3 dm slask ute, nu är det fruset och man kommer inte fram någonstans...
Har inte klagat på vintern tidigare men nu börjar mitt tålamod tryta :(
Men som sagt, i juli då är detta ett minne blott!! :)

Uttan sa...

Uj Uj det är lika väder här hos oss men det skulle visst bli bättre väder om några dagar.
Så det får vi hoppas på :o)

Kram!

Yvonne L sa...

Mille: Allt vårt slask försvann visst under natten, det har bara varit snö, snö och snö idag. Visst börjar man bli less nu! Men vi får se fram emot juli!!

Uttan: Hoppas verkligen vädret blir bättre och att våren snart är här. I våra trakter är vi ju inte vana vid så mycket snö som vi haft den här vintern.

Per-Anders sa...

Eftersom det har varit väldigt mycket vinter i år så hoppas jag att det även kommer att bli väldigt mycket sommar. Jag vill att det ska vara rättvist, liksom.

Yvonne L sa...

Per-Anders: Jag håller med, rättvist ska det vara så nu ser vi fram mot väldigt mycket sommar!