2010-03-22

För mycket mat

Uppenbarligen köper svenskarna för mycket mat eftersom det slängs bort ohyggligt mycket enligt den här artikeln i Expressen. Sen finns det också en lista med 46 knep som ska göra att man sparar pengar och slipper kasta en massa mat i onödan. Knepen kommer från boken "100 sätt att rädda maten" av Annica Triberg. Nu har jag inte läst boken, men jag hoppas att det står lite mer förklarat där vad som menas med de olika knepen och vad man ska göra sen. Ett av tipsen är "Lägg munsbitar av rester i snapsglas". Då undrar jag förstås varför man ska lägga rester där och vad ska man göra med snapsglasen sen? Man ska väl förmodligen inte ha dem stå där med matresterna, för då lär det ju börja mögla och så får man lov att kasta det i alla fall. Ska man ge snapsglasen med matrester till grannarna eller vad? Om man inte har några snapsglas, måste man köpa det då så att man kan följa tipset till punkt och pricka, eller går det bra att stoppa resterna i något annat??

2 kommentarer:

Wannabe sa...

hahaha! Fråga inte mig, jag äger inga snapsglas! :-D Du är för rolig!

Yvonne L sa...

Wannabe: Jag kan inte låta bli att undra såna saker när de bara ger halvfärdiga tips! :D