2010-03-05

Ni undrar säkert jättemycket ...

... över min telefon?! Den är fortfarande trasig och det är inte helt omöjligt att den kommer att vara så till nästa vecka någongång. Det kan nämligen ta upp till 5 arbetsdagar innan det blir fixat. Nu är det ju dessutom helg, så vem vet när jag kommer att ha en fungerande telefon igen.

Jag ringde supporten hos Tele2 och fick då veta att jag inte bara borde dragit ur telefonerna ur sina jack i 30 minuter, utan också adsl-modemet till mitt bredband, detta trots att bredbandet alltså funkar. Först när jag testat det så kunde jag göra felanmälan, och det är för ens egen skull man ska göra det här. Om de skickar ut en reparatör och de kommer på att det är kundens utrustning det är fel på så kostar det nämligen pengar för kunden.

Under tiden mina telefoner och mitt modem var urkopplat så passade jag på att handtvätta några saker som måste handtvättas - skittråkigt - och så städade jag badrummet också så jag fick ju något gjort. Sen lyckades jag få bort väggtelefonen från väggen, det var nämligen inte sladden som var fastsatt på väggen som jag trodde. Istället var det så att själva telefonen var jättesvår att få bort från sin upphängning och sen nästan omöjlig att sätta upp igen, men jag lyckades med det. Vad som däremot inte lyckades var att få en ton i luren så då ringde jag felanmälan igen och nu är det bara att vänta. Kvinnan som tog min felanmälan gjorde en mätning på min linje och kunde se att den inte var ok, och hon tyckte också det var väldigt underligt att min datauppkoppling fungerar eftersom den faktiskt går via telefonjacket.

Ringer någon på mitt hemnummer så kommer de i alla fall till mitt T2-svar, och det kan jag ju kolla från mobilen. De enda samtal jag i så fall missar är de som inte lämnar något meddelande. Då är det bara att hoppas att de ringer på mobilen om det är något viktigt, som till exempel svar från något ställe jag sökt jobb på, men de ringer ju knappast över helgen i alla fall.

Sen ifall ni undrar en annan sak, nu börjar det bli lite skumt ute, alltså ljusmässigt. Jag tittade ut strax efter 17:30 och kunde förvånat konstatera att det faktiskt fortfarande var ljust! Det är nog vår på ingång.

4 kommentarer:

Gun sa...

Det är så besvärligt när grejerna inte funkar som de ska, och det tar en evighet att få det lagat.

Yvonne L sa...

Gun: Saker ska funka, så enkelt är det. Det borde vara förbjudet för vissa saker att gå sönder.

Jenny sa...

länge leve tele2... :P Vi funderar på att säga upp allt vi har med dem, väldigt less efter oräkneliga felanmälningar och det fungerar ändå inte. :P Maken har haft sitt fasta och mobilnummer hos dem sedan 1996. O jag har varit kund ett år kortare. Det kommer kännas konstigt men när de tydligen inte bryr sig om sina gamla kunder, utan hellre raggar nya på stan, då får det nog vara nu...

Yvonne L sa...

Jenny: Det här är första gången jag har haft något problem med mina abonnemang hos Tele2 och jag har varit kund hos dem sen de startade och man kunde byta bort Telia. Nu verkar det som att det är ledningarna det är fel på någonstans, så jag hade förmodligen fått samma problem även med annat telefonbolag. Det är bara att vänta på reparatören.