2010-02-22

Världens nyttigaste mat

Jag äter och dricker ungefär allt på den här listan konstaterade jag när jag satt tuggade i mig några kakor. Jag är inte så avancerad i min kakbakning och inte speciellt bra på det, jag brukar mest äta deg. Men i helgen blev jag desperat kaksugen och att ge sig ut med bilen i snöstormen bara för att köpa kakor verkade inte så himla smart. Alltså fick jag baka, och helst skulle det ju gå fort också. Det blev en mördeg och eftersom det stod att man kunde använda exempelvis kakao, rivet citronskal eller vaniljsocker som smaksättare hade jag i kakao, rivet citronskal och vaniljsocker. Alltså samtliga föreslagna smaksättare. Sen var jag ju tvungen att smaka av degen ordentligt, men det blev en plåt kakor i alla fall.
Just ja, det var ju egentligen den där listan jag skulle skriva om, och det enda jag inte äter så mycket av på den är väl tranbär och spenat. Ibland brukar jag köpa tranbärsjuice, men i övrigt brukar jag inte äta tranbär. Spenat kan jag väl tycka är gott, men det blir ändå inte att jag äter det speciellt ofta. Nu kan jag faktiskt inte komma på att jag någonsin lagat till spenat sen jag flyttade hemifrån, men det kanske jag har. Sen dricker jag inte grönt te heller, jag tycker oftast inte att de smakar så mycket, dessutom är jag sån som vill ha mjölk i mitt te, och har man mjölk i grönt te ser det ju bara blaskigt och jätteotäckt ut. Sen äter jag förresten inte fullkornsflingor heller. Faktiskt äter jag inte flingor alls, men jag gör min egen müsli med diverse gryn och flingor. (Fullkornsflinog för mig är som corn flakes fast fullkorn, och det är såna jag inte äter.)

Det jag äter mest på listan är nog kaffe, broccoli, mörk choklad och körsbärstomater. Inte nödvändigtvis i den ordningen.

2 kommentarer:

Synnøve. sa...

Du de där kakorna ser goda ut...
Kan inte bli annat än men den smaksättningen hihi...

Tranbär äter jg inte ofta. Men vi gör vår egen nötblandning ibland till gott framför tvn. Då har jag i tranbär, russin och olika nötter. Torkad ananas och torkade jordgubbar.
Göttgöttgöttigöttgött...
Hopplöst ord....

Yvonne L sa...

Synnöve: Både degen och de färdiga kakorna blev goda! I alla fall så goda man kan förvänta sig av vanliga mördegskakor. Din nötblandning låter ju som värsta hälsobomben!