2010-02-22

Ute i spåren

Jag var ute lite i spåren tidigare i eftermiddags. Ja, inte med skidorna som Kalla och Haag ska ut med senare, utan med bilen. Det är ju måndag och då fixar jag ju med min veckohandling. Idag skulle jag inte bara till Ica-butiken utan jag hade planerat in en tur till ÖB också för att köpa jättebillig duschcreme (Lux 750ml för 19 kronor) jättebillig deodorant (Nivea för 17:-) och så behövde Higgins levergodis som jag också köper jättebilligt på ÖB (2 kilo för 30 kronor). Det var vägen till ÖB som var som att åka skidor fast med bilen. Jag som då inte skulle så långt kunde i alla fall sitta där och tycka det var lite roligt, men om man ska åka långt och vägen är som två hjulspår är det förstås inte så roligt. Förresten så var det bättre väg till och från Ica-Ekängen dit jag åkte sen för att handla mat. Ifall någon undrade alltså.

Fick mig förresten ett gott skratt när jag gick förbi en busshållplats på en av promenaderna med Higgins. Det är kanske inte allmänt känt, men det är trafikkaos i landet. Tåg blir inställda och en del fastnar i flera timmar och jag vet inte allt. Anledningen till min skrattattack på promenaden var två yngre tonårsbrudar. Den ena var helt upprörd för att hon fått stå och vänta 10 minuter på sin buss in till stan och på grund av det hade hon nästan frusit ihjäl. Om jag hade varit klädd som hon hade jag också frusit ihjäl, men jag hade inte kort skinnjacka på mig som jag inte dragit igen dragkedjan på, och jag hade inte bara en tunn tröja under jackan och jag hade definitivt inte bar hals och inte lågt skurna jättetajta jeans som lämnade en glipa mellan tröjkant och byxlinning. Jag var heller inte utan vare sig vantar eller mössa och jag hade verkligen inte ett par vita tygskor på fötterna. När det är närmare 20 grader kallt har jag rätt mycket mer kläder på mig. Visserligen fyller jag 45 i år och borde vara förståndigare än en tonårstjej, men jag har aldrig gått klädd i kylan som den bruden jag såg idag!

5 kommentarer:

egoinasmamma.nu sa...

Hahahaha! Jag har ett minne av mig själv i kortkort, nylonstrumpor och högklackat i -25 i Oslo en nyårsafton. Min ursäkt är att det var nyårsafton, men OJ! vad kallt!! :D (Jag åker också runt och shoppar billigt. Det är mycket att spara, särskilt på ÖB om man undviker att köpa annat.. :D)

Bibbi sa...

Oj oj oj...Vänta 10 min ...wow. Jag bor som sagt på landet...På vintern är det ett spann på drygt 30 min på när bussen kan komma... Någon gång mellan 10 min i 10 och 25 min över 10...Så det gäller att vara varmt klädd... Faktiskt så går det ju buss de dryga två milen in till Umeå hela 3 gånger per dag. Hem 1-2 ggr... Ingrn efter klockan 17.20 på vardag och 16.00 på lördag...
Nä, jag är inte alls avis på er i södra sverige som har bussar som går förbi några gånger om dagen...;P Å´på helgen..Nä jag är inte bitter.... :P

Hamnade nog väldigt fel i detta. Meen just idag är jag djuriskt irriterad på bussarna..Ber om ursäkt...
Jag har varit på kurs i Suite Vision. Hemsidan för skolan;)
Å´den va kul!

Synnøve. sa...

Vet du att jag flinade ganska gott när jag såg de du berättade om tonårsbruden.
Satt på legekontoret för ett tag sen. Vi hade nästan 31 minus ute.
Där sitter det en tjej, tonårsdonna.
Hon klagar över att det är kallt.
Ingen mössa, inga vantar. En kort dunjacka som är så trång så hon inte kan knäppa den. En t-shirt under.
Jeans som slutar på låren, med stora hål på knäna.
Stövlar som man inte ska gå i när det är kallt. Långa skaft, med höga klackar och i tunt skin.
Jag kan inte alls förstå att hon frös i det.
Hörde en sköterska säga åt henne att klä på sig....
Hon tuggade på sitt tuggummi och stirrade på henne med öppen och sa "Va, jag har ju kläder".
Man blir inte så förvånad...
Kramen synnöve.

Anonym sa...

Haha, nej nu lider man inte pin för att vara fin längre. Jag är väldigt förtjust i mina boots jag köpte i Kanada för många år sedan som är garanterade att hålla fötterna varma ner till -30. Har aldrig använt dom så mycket som denna vinter. Snygga är dom dock inte....Hm, kanske jag ska fota dom föressten.
Hurra för ÖB! Jag shoppar ofta där :)

Yvonne L sa...

Em: Nyårsfirande är det ursäktat att ha "fel" kläder för väderleken, då är det ju ändå fest! I eftermiddags var det inte fest! :D ÖB är jättebra, och idag köpte jag inte något som jag inte planerat innan. Duktiga jag! ;0)

Bibbi: Visst är det hemskt att behöva vänta i 10 minuter! Jag är uppväxt utanför stan, och då gick det nog en buss i halvtimmen eller en buss i timmen beroende på vilken tid på dygnet det var.
Kan tänka mig att kursen var rolig!

Synnöve: Man kan ju hoppas att alla de här lättklädda tjejerna får mer vett när de blir lite äldre...

Renathe: Om man ska hålla sig varm är det strunt samma om det är snyggt eller inte. Hellre ser jag ut som en tönt än fryser! Förstår att dina kängor är välanvända den här vintern!
Visst är ÖB bra? Det trodde man inte när de började och bara sålde gamla militärsaker. Nu har de ju allt!