2010-02-05

Pedagogiskt

Lite omväxling förnöjer, så jag tänkte visa lite vinterbilder med tillhörande snö.
Den här vintern är ju ovanlig kan man väl säga, i alla fall i vissa delar av landet. Hörde någonstans att i mina delar av Sverige så har vi inte haft en sån här vinter sen mitten av 1980-talet. Det har ju varit snö sen innan jul, och även om det ibland händer att vi har snö innan jul så brukar den inte ligga kvar ända in i februari. Det är nog en anledning till att folk är lite överrumplade av att vi faktiskt har vinter. Vi har också haft minusgrader nästan lika länge som vi haft snö, det har varit några utspridda dagar då det legat runt nollstrecket - till exempel igår - men annars så har det varit kalla dagar.
Igår eftermiddag innan kom vi och gick här och plötsligt hade de plogat upp en jättestor snövall mitt på trottoaren.

Jag tycker det var bra att de satt upp skyltar, men först undrade jag varifrån snöraset kommit eftersom just den här högen låg mitt i en vägkorsning ganska långt ifrån närmaste tak. Men det var förmodligen så att de skottat ner en massa snö från omkringliggande tak...

...för när vi traskat förbi den snövallstäckta trottoaren stod nästa skylt som talade om vad som pågick. I andra änden av denna långa snövall var det alltså snöras, och i den här änden var det snöskottning. Det var ju bra att skyltarna var rörande överens om att det hade något med snö att göra i alla fall.

6 kommentarer:

Synnøve. sa...

Kan ha varit en lavin. Det är inte säkert de visste hur de skulle definiera det som de höll på med.

Ja det är mycket snö. Här snöar det nu med....
ska töa mig upp och i säng nu.
Sov gott du med, och Higgins.
Kramen Synnöve.

Yvonne L sa...

Synnöve: Ahh, en lavin var det naturligtvis! Att jag inte tänkte på det... :D

Gun sa...

Oj, ska man behöva passa sig för laviner på trottoarerna nu också?

Yvonne L sa...

Gun: Det är bäst att se upp!! Man vet aldrig vad som kan hända!

Bia sa...

Vilka informativa skyltar ni har, i min stad står pinnar lutade mot husväggarna och då ska man själv räkna ut att där kan det falla både snö och stora istappar i huvudet på en....

Yvonne L sa...

Bia: Oftast har vi faktiskt pinnar och plastband och andra mystiska anordningar vi också. Det var därför de här skyltarna fick vara med på bild! :0)