2010-02-25

Plötslig fågeldöd

På eftermiddagspromenaden gick vi på en upptrampad snöstig där det annars brukar vara en trottoar. Längs med trottoaren står det en rad med träd, och i de träden sitter det alltid en massa fåglar och skränar och skitar ner.
Plötsligt fick jag se två fågellik i snödrivan nedanför ett träd. Undrar om det är vanligt att fåglar bara ramlar ner och tvärdör som de här två verkar ha gjort?  Eftersom de inte var täckta av snö antar jag att de trillat av pinn rätt nyligen. Jag hade nog kunnat få en något bättre bild, men jag var lite i valet och kvalet om jag skulle fota dem alls, så jag hade precis hunnit gå förbi. Men så bestämde jag mig för att fota ändå, och för att inte Higgins skulle bli alltför nyfiken om varför vi gick tillbaka några steg fick det bli så här. När jag gått ytterligare en bit kunde jag förstås inte låta bli att börja tänka på papegojsketchen.

7 kommentarer:

Ingmarie sa...

De har väl svultit ihjäl.....
A dead parrot är den absolut bästa!

Nu har vi plusgrader...äntligen!

Kramen till dig!

Gun sa...

Den där sketchen är så rolig!:)

Yvonne L sa...

Ingmarie: Antingen frusit eller svultit ihjäl antar jag.

Gun: Papegojsketchen är hur bra som helst!

mille sa...

Fy vad tragiskt.
Nu när vi närmar oss värmen igen :(
Kan ngn gett dem förgiftade nötter?? Hmmmm.......

Yvonne L sa...

Mille: Nja, hade det varit förgiftat foder hade det nog legat drivor av döda fåglar där. Det är en samlingsplats för stora flockar. Skulle tro att det helt enkelt var de svagaste individerna i flocken.

Synnøve. sa...

Its a norwegian blu hahaha...

Tror helt enkelt att de dukat under för vintern.

Yvonne L sa...

Synnøve: Visst har ni väl såna Norwegian blue i träden överallt runt där du bor? :D