2010-02-24

Snö blir till vatten

Än är det ju vinter, men idag kändes det lite som vår i luften, speciellt på eftermiddagspromenaden då det till och med droppade från taken på en del ställen. Solens strålar börjar bli värmande nu. Hur roligt eller hemskt man än tycker det är med all denna snö så går det ju inte att komma ifrån att det är otroligt vackert med gnistrande snö, solsken och blå himmel.
Nu varnas det ännu en gång för att det kommer att bli halt på vägarna plus att det kommer att komma mer snö. Inte för att jag direkt tycker vi saknar snö den här vintern, men vädrets nycker kan man ju inte påverka.

På en del ställen får man gå omvägar på grund av snön, som vid den här parkeringen bakom Rademachersmedjorna till exempel. Där har det i ena hörnet plogats upp ett litet berg av snö. Men några extra steg hit eller dit spelar väl ingen roll i det stora hela. Man kan ju klättra över såna här snöberg också, men nu var vi i slutet av promenaden och Higgins började bli lite trött.

Jag gick och tänkte häromdagen att det troligen inte kommer att bli roligt när all den här snön ska smälta. Då kanske det blir annan typ av kaos. Vattenkaos. SMHI varnar ju redan nu för att det kan bli en ordentlig vårflod och att en av platserna där risken för det är som störst är i Sörmland. Men enligt lokaltidningen så ska man inte behöva oroa sig för att Eskilstunaån svämmar över. Då ska jag kanske slippa skaffa mig en kanot för att kunna ta ut Higgins på promenad när vårfloden väl kommer.

6 kommentarer:

Bibbi sa...

Visst är det vackert när snön ligger vit och solens ljus glittrar i den. Lite magiskt faktiskt. Men vintern är helt enkelt för lång! Förr tyckte jag det var helt ok för vi gjorde skoterturer och grillade å´myste mest varje dag. Men utan skoter vill jag ha en väldigt kort vinter;P Egoist, javisst!

Gun sa...

Visst är snön vacker!

Sv: Jag letade verkligen efter en bil med ditt namn på skylten, men tyvärr..det verkar inte finnas..;)

Synnøve. sa...

Ja det är härligt med snön som ligger. Men när det blir stora högar så man inte kommer över/under är det inte kul....

Vårfloden är ett annat kapitel. Väntar med det för att se hur det blir. Nu njuter jag av snön.
Klems.

Yvonne L sa...

Bibbi: Jo, nog är vintern lång alltid. Du kan ju tänka dig hur det är för oss lite längre söderut som de senaste 15-20 åren inte sett så här mycket snö! Kanske skulle skoter kunna bli ett alternativ till att ta sig fram även här denna vinter!

Gun: Snön är otroligt vacker!
Verkligen konstigt att det inte finns en enda registreringsskylt med mitt namn! Jag har ju sett såna där det står Gun!! Diskrimineringsombudsmannen nästa... :D

Synnøve: På vintern ska det vara snö tycker jag, men här där jag bor så har det ju de senaste åren oftast bara varit några dagar här och där med snö. Inte som nu snö sen före jul!

Malin B sa...

När det är fina vinterdagar, dvs. snöfria med blå himmel och strålande sol är det vackert!!!
Tyvärr har solen inte varit på besök så ofta den här vintern...
Så mycket snö som det är hos oss i år känns det som om jag aldrig sett förut på en och samma gång.

Yvonne L sa...

Malin B: Hos mig känns det som om solen varit framme oftare än den brukar om vintern, men det kanske är snön som förvillar mig! Kanske att jag varit med om så här mycket snö när jag var liten, det har ju bara kommit mer och mer hela tiden.