2010-02-10

Usch för fästingar

Vintertid har man gått runt och känt sig ganska säker på att i alla fall slippa fästingar. Men så läste jag för någon vecka sen om en hundägare i Umeå som hittat en fästing på sin hund trots att det var -20 grader ute. Läste någonstans att även om vi nu har en ordentlig vinter med en massa snö och ganska så många minusgrader så är snön ändå ett skyddande täcke för fästingarna. Det hade inte blivit ordentlig tjäle i marken innan snön kom nämligen. Sen läste jag idag att Statens veterinärtekniska anstalt varnar för en ny fästingsort, eller i alla fall ny för Sverige. Det är den bruna hundfästingen som ursprungligen kommer från Medelhavsområdet, och den trivs inomhus. I och med att det blivit lättare att resa med hundar inom Europa så har vi fått hit hundfästingen, och enligt vad jag läste hos Agria så kan en hundfästing lägga flera tusen ägg. De är dessutom hemskt svåra att få bort utan att sanera sitt hem totalt, ofta flera gånger. Alltså inget man vill ha in i lägenheten!

8 kommentarer:

Synnøve. sa...

Huva för några äckliga djur det är det där.
Såg att fästingen fryser ihjäl när det är under minus 20. Så det finns ju hopp då.
Men den där nya sorten lät inte alls trevlig.
Vad gör den egentligen för nytta?
Kramen.

Anonym sa...

Inget vidare....

Aurora sa...

Jag fick konstaterat i fredags att jag bar på Borelia. Hurra vad kul nu mitt i vintern. de finns tydligen även i trädgården .

Yvonne L sa...

Synnöve: Jag tror inte fästingar gör någon som helst nytta, vet inte ens om fåglar äter dem.

Renathe: Nä, inte det minsta!

Aurora: Men vilket urtrist besked! Fästingar dyker ju tyvärr upp överallt, det verkar bara vara tur om man inte drabbas.

Jenny sa...

Ja vidrigt, nu ska vi tydligen ha fästingar överallt. Det är dags att något företag tar detta på allvar och börja tillverka medel som 1. tar död på dem hemma för gott, och 2. skyddar våra kroppar. Parasiter ÄR svåra att bli av med, javisst, men i det här fallet fyller de inte någon viktig funktion för vår fauna ändå!

Yvonne L sa...

Jenny: Av någon anledning är fästingar tydligen enormt svåra att ha ihjäl. Att de dessutom är totalt meningslösa gör ju det hela ännu mer irriterande.

Boman sa...

De där krypen dör tyvärr inte denna vinter, hur kallt vi än får. För de ligger varmt och gott under snön eller inne o bodar och sånt. Kolla era hundar och katter, inget annat att göra. Och att importera hundar/djur utan att kolla precis allt med deras hälsa är närapå kriminellt.Smuggelhundar är värre ändå. Flera sjukdomar har redan dykt upp i Sverige tack vare den sortens import. Har en hel hoper sådana hundar häromkring, från Irland och Spanien.

Yvonne L sa...

Boman: Visst var det synd att det inte blev ordentligt kallt och tjäle innan snön kom. Då kanske vi blivit av med några fästingar i alla fall.
Jag tycker ju så att det är bättre att hjälpa gatuhundar på plats istället för att ta in dem i landet. Irländska hundar skulle jag känna mig ganska säker med, där vet jag att de har väldigt stränga regler själva när det gäller djur som ska in och ut ur landet. Men som sagt, bättre att hjälpa hundarna på plats.