2010-02-11

Saker man inte kan göra något åt

Det finns mycket man inte kan göra något åt. Vädret till exempel, det kan man inte direkt planera och man kan inte göra så mycket åt det. För första gången på jag vet inte hur många år har vi en vinter som faktiskt är en riktig vinter. Bor man i Sverige borde varje vinter innebära snö, men så är det ju faktiskt inte. De allra flesta vintrar i de här trakterna brukar ju vara så att det kanske kommer lite snö som sen smälter bort ett par dagar senare och sen går det flera veckor och det är bara blött och tråkigt och sen blir det lite kallt och har man tur kommer det lite snö igen. Sen håller det på så i flera månader och på en skala mellan 1 till 10 tycker jag att en sån vinter ligger på ungefär minus 3.

Här är en bild jag tog den 8 februari 2009. Den är tagen på kyrkbron bort mot Rådhusbron. Ett tunt lager snö och ån är bara lite frusen i kanterna. Då hade vi haft några dagar i början av januari med riktigt kallt och lite mer snö, men det mesta av förra vintern från december till mars såg ut som på bilden ovanför. Det var några dagar här och några dagar där med snö. Som mest hade vi kanske 10 centimeter snö, men större delen av vintern var det faktiskt barmark.

 
Här är en bild som jag tog från ungefär samma plats den 5 februari i år, alltså lite drygt ett år efter att jag tog den översta bilden. Nu har det inte varit öppet vatten sen någon gång i mitten av december tror jag, och det har fyllts på med snö flera gånger sen första snöfallet i december. Här i trakterna omkring Eskilstuna har vi omkring 50 cm snö och det är vi som sagt inte vana vid. Men jag har faktiskt hellre en sån här vinter då man märker att det är vinter! Visst är det jobbigt att ta sig fram på sina ställen både till fots och med bil, men snöröjarna kan faktiskt inte vara överallt på en gång, och de har nog sina uppgjorda scheman över vart det ska plogas och skottas i första hand.

Nu är det stora berg av undanröjd snö som ligger på sina ställen, och i tidningen idag var det en artikel om att snöröjningen blir extra dyr i år vilket väl inte är så konstigt med tanke på att vi faktiskt har en vinter med snö. Igår kväll slet snöröjarna som sjutton i kvarteret här och forslade bort snövallar till de olika ställena där de får dumpa snön. Sånt jobb kan de ju inte göra dagtid när det är mer trafik, och jag tycker att de gör ett bra jobb. Snacka om obekväma arbetstider som inte går att planera i förväg!

5 kommentarer:

Gun sa...

Jag har också hellre riktig vinter. Det händer inte så ofta.

Anonym sa...

Jag tycker det är bra med snön.
Hundarna tycker det är kul och dom blir inte så skitiga och det tycker jag är bra :)

Yvonne L sa...

Gun: Visst ska man vara glad att vi har en riktig vinter!

Renathe: Precis som jag tycker! Det är jätteskönt både för hundarna och för oss ägare om det inte regnar och är blött och smutsigt hela vintern!

Synnøve. sa...

Den här vintern är en bra vinter. Så härligt med snö och kyla.
Var inne i stan igår. Det var 8 minus. Men jag tyckte det var så varmt. Tog av mig jackan en stund ute.
Man märker inte att det är kallt vid 8 minus när man är van vid minst 20 minus.
Nu har vi 18 minusgrader.

Dina bilder på ån är härliga. Tänk att göra så där i några år, ta en bild vid ungefär samma datum och jämföra. Man får sig nog en och annan överraskning.

Ja de i snösvängen gör en formidabel jobb.
De är nog inte så många. De har nog som du säger, schema efter vart de ska jobba. Komnunerna har inte lagt en stor budget för det "brukar" inte vara snö ju....
så dåligt med pengar har dem ju med.
Men tänk, vad gjorde vi utan dom?
De är värd all respekt de kan få.

I Bergen här i nabolandet har snöröjarna fått skaffa sig vapen. Tror det var pepparspray för att skydda sig mot arga bilister.
De får alltså stryk av folk som inte kommer fram, folk som står ivägen för snöplogen osv...
Vart är vi på väg?
Helsjukt. Men sen är ju bergensere lite speceilla med då....

Nu ska jag njuta en god kopp te.
Slappa av lite under filten här.
Tänk, det är fredag igen...
Kramen Synnöve.

Yvonne L sa...

Synnøve: Ni har riktigt kallt hos er förstår jag! Omkring minus 8 tycker jag kan vara rätt lagom.
Från vissa platser har jag många bilder tagna olika årstider och år eftersom jag går där i princip dagligen och kameran ligger alltid i fickan. Det är rätt roligt för då kan man göra jämförelser mellan åren!
Det verkar farligt att vara snöröjare i Bergen! Är invånarna helt galna där?