2010-02-23

Annat konstigt

Nu har jag ju tjatat om konstiga sportsaker i några inlägg, men ibland gör jag själv konstiga saker. Nyss skrev jag ett inlägg på ett forum jag är med på. Den är egentligen ett cocker spanielforum, men vi har en viss förmåga att komma totalt ifrån ämnet emellanåt, och på just det här forumet är det ok eftersom jag är en av ägarna till det. Alltså har jag varit med och satt reglerna.

I alla fall, alla medlemmar vet förstås att det finns snö, men alla har inte upplevt eller ens sett snö i verkligheten. De bor i Australien och nu har jag just försökt förklara skillnaden mellan packad snö som blir på plogade bil- och gångvägar när det är riktigt kallt och hur snön blir sen vartefter det blir mildare. Det är jättesvårt att på engelska förklara konceptet "moddigt" till exempel, för det är ju vad det blir innan det blir slask! Det är inte första gången jag hamnat i situationen att försöka förklara något som är helt normalt för mig som svensk men totalt okänt på andra stället i världen! Ofta är det saker jag inte vet hur jag skulle förklara ens på svenska, och att då göra det hela på engelska kan bli riktigt knepigt. Men det blir ju humor i alla fall.

2 kommentarer:

egoinasmamma.nu sa...

Det kan jag tänka mig att är svårt och jag är usel på engelska och då skulle det blir ännu värre. :D

Yvonne L sa...

Em: Jag pratar, skriver och läser engelska rätt obehindrat, men ibland hjälper inte det så mycket. Förhoppningsvis blev det någorlunda begripligt... :D