2009-10-02

Morgonpromenad

Det är höst nu på riktigt, när Higgins och jag gick ut på första promenaden för dagen så var det knappt 2 grader, och det var ändå inte så jättetidigt. Vi startade väl promenaden omkring 9 och drygt 7200 steg senare - närmare 5 kilometer - kom vi hem ungefär 10.30 men då var det ju inte effektivt promenerande i 1,5 timme. Har man en hund med sig blir det ju en del stopp vid intressanta platser som ett träd här, ett par grässtrån där, en intressant stenmur som kräver lite noggrannare undersökning och annat som en människa utan hund inte skulle få en tanke att stanna för.


Här ser man att frosten ligger kvar på träbron, det var till och med lite halkigt och på ett annat ställe där det också är träbro hade de till och med sandat!

Som vanligt slogs jag i alla fall av hur dåligt en del hundägare beter sig genom att inte plocka upp efter sina hundar! Jag har tjatat om det tidigare - till exempel här, här, här och här - att jag är jättenoga med att plocka upp efter Higgins och blir vansinnig när jag ser högar efter andra hundar ligga både här och där. Idag plockade jag till och med upp en hög efter någon annan idiot till hundägare/hundpromenerare som inte plockat upp efter sin hund. Higgins la nämligen en hög precis bredvid och då verkade det korkat att plocka upp hans men låta den andra högen ligga. Det var inte ett sånt ställe där enbart hundar skulle gå upp och kliva - de gillar inte heller att kliva i bajs förresten, i alla fall inte Higgins - utan det var ett ställe där "alla" går, så jag antar att jag räddat någon människas skor och humör samt förbättrat ryktet något för oss hundägare som faktiskt plockar upp. Det är ju så att de nonchalanta hundägarna som inte plockar upp ger alla hundägare dåligt rykte! Kanske har jag gjort dagens goda gärning...


Vi passerade ett nyplanterat träd i Rothoffsparken. Förhoppningsvis är det inte årets julgran, jag tycker det ser lite väl smalt, tanigt och glest ut för den uppgiften.


Det regnade rätt ordentligt ett tag igår eftermiddag, och på en del platser var det fortfarande stora vattenpölar varav somliga fortfarande hade en tunn ishinna. Fast det var egentligen inte därför jag tog den här bilden, utan lite längre bort i vänsterkanten har någon satt upp som en avspärrning med hjälp av en gul och röd plastremsa.


För att göra det hela ännu märkligare satt denna skylt uppsatt. Vaddå växling?? Vägen som kommer från höger här är en gång- och cykelväg så vad är meningen att man ska växla? Jag såg ingenting runtom som gav någon ledtråd heller, men kanske är det något som någon av skolorna håller på med idag.

5 kommentarer:

Egoinas mamma sa...

Jag går numera exakt samma morgonpromenad som jag gjorde när jag hade hund, men utan hund så tar den 30 minuter istället för 45.. :D

Gun sa...

Kan det vara ett inte alltför seriöst växlingskontor. Man ska passa sig för såna har jag hört;)

Yvonne L sa...

Egoinas mamma: Så du menar att du inte stannar och tittar på alla grässtrån som kanske är jätteintressanta?? :D

Gun: Du kan ha rätt, det kan vara sån där svartväxling!! ;0)

Jenny sa...

Igår morse var det nollgradigt när vi satte oss i bilen. Burr. Fast det var tio grader och sol senare på dagen. Tack och lov.

Yvonne L sa...

Jenny: Det är ju skönt att temperaturen går upp lite under dagen i alla fall!