2009-10-13

Men det ska ju vara roligt!

Håller ni inte med om att barn- och ungdomsidrott ska vara roligt för de barn och ungdomar som är med? Jag spelade handboll i Guif upp till jag var 13-14 år, då tröttnade jag och la av. Det kändes inte så roligt längre, och träningarna var alltid sent på onsdagskvällarna och gärna på andra sidan stan. (Jag var ju med i ett flicklag, och de fick ofta sena tider. Numera kanske flicklagen har bättre träningstider, det vet jag inget om, men det här var ju på 1970-talet.) Men fram tills jag la av så tyckte jag det var roligt, vilket till stor del naturligtvis berodde på att vi hade bra tränare. Tränare som gjorde övningarna roliga, som gjorde att man ville försöka göra bättre och bättre ifrån sig. Gjorde man fel eller bara sprang runt och flamsade kunde man visserligen få sig en tillsägning, men man blev inte bestraffad. Framför allt inte kollektivt bestraffad som jag läste om hos Lotten. Som jag skrev i en kommentar till Lottens inlägg så vore det väl en helt annan sak om de som utsattes för kollektiv bestraffning var vuxna elitspelare som dessutom var proffs. Såna har betalt för att göra bra ifrån sig. Barn och ungdomar som idrottar ska ha roligt!!!

4 kommentarer:

Bibbi sa...

Guif? Men du växte väl inte upp i Umeå?
Håller med om att ungdomsidrott ska vara kul och skapa gemenskap. Inte skapa konkurrens bland de unga.
Med en stor idrottsfamilj har vi jobbat mycket med detta.
Inte alltid så lätt med vissa ledare...

Gun sa...

Jag håller helt med dig! Det är så tråkigt när det blir allvar för tidigt.

Lotten Bergman sa...

I detta nu sitter jag och lyssnar på när Zlatan i tv kritiserar hur Sverige fostrar sina unga fotbollsspelare.

Det mullrar i leden!

Yvonne L sa...

Bibbi: Nix, jag är inte uppväxt i Umeå. Det Guif jag menar har vi i Eskilstuna. Herrlaget ligger i Elitserien!!

Gun: Bra med medhåll! Det tycker nog Lotten också för det var henne jag höll med först! :0)

Lotten: Jag missade Zlatan, men mullrande led är bra!