2009-10-06

Tjuvnyp

Ibland tar Higgins och jag väldigt livade promenader. Den vi tog på eftermiddagen var en sån, i alla fall inledningen. Vi mötte nämligen en kille på skateboard på trottoaren, och Higgins tycker inte om skateboardåkare. (Han tycker inte om såna som åker inlines heller för den delen.) Vi har haft den konversationen många gånger, och ibland lyckas jag få igenom min ståndpunkt som är att skateboardåkare visst får åka på sina brädor och att de inte skulle köra på någon avsiktligt. De gånger jag upptäcker ett gäng trixa och öva på sina skateboards på någon gård eller större lämplig plan vi ska gå förbi kan jag börja distrahera Higgins i tid. Skateboardåkare som kommer som en överraskning är inte populära i Higgins värld. Den vi mötte idag var väl i och för sig inte så populär bland någon av alla gångre som kom från stationen, men det var bara Higgins som skällde.

Sen hann vi inte gå så himla långt förrän det var färdigt igen. Då mötte vi en stroppig och kaxig - antar jag - bulldog som också fick sig en utskällning. Förmodligen var det en hane, och Higgins är inte så jätteförtjust i andra hanar men naturligtvis finns undantag. Men bulldogen var inget undantag utan helt enkelt någon som tydligen i Higgins värld förtjänade en ilsken utskällning. Bulldogen var inte sämre den utan gav förstås igen och jag och den andra matten sa ingenting till varandra utan promenerade på. Det var då jag fick mig ett tjuvnyp. Higgins gick på min vänstra sida och skällde och jag traskade på och höll honom åt sidan och på något vis hamnade mitt högra ben mitt i det ilskna skällandet. Higgins tänder nöp mig ungefär 4 cm ovanför höger knä, men eftersom jag inte kände hur/om blodet rann nerför benet så fortsatte vi promenaden. Väl hemma kunde jag konstatera att det inte ens gått hål men att det är ett rejält märke där tänderna möttes. Det kommer nog att bli ett fint blåmärke!

Eftersom jag nu inte kan visa någon bild på ett ben där blodet sprutar eller som håller på att ramla efter ett tjuvnyp blir det en bild från promenaden som sen fortsatte totalt händelselöst. Det är såna där roliga vita bär som det smäller om när man mosar dem! Nu ska vi ge oss ut igen och se vad vi kan ställa till med. Har jag riktig tur kanske jag får mig en gratis reflex. Kommunen har varje höst en reflexkampanj och under den veckan brukar det ett par kvällar stå folk på strategiska platser och dela ut gratis reflexer. Jag missade utdelningen förra året men ska se om jag kan lyckas i år.

7 kommentarer:

Egoinas mamma sa...

Sv: HAHA! Madde fick många hanhundar att bada. Särskilt när hon löpte. Faktum är att en granne köpte hund,den var rädd för vatten så vi åkte ut till sjön tillsammans och när valpen hade sett Madde i vattnet tillräckligt länge så hoppade den i. Sen dess är den också glad för vatten. :D

LisaMatilda sa...

Vilka äventyr ni är ute på!
Söt katt i inlägget här under!

Gun sa...

Stackars Higgins:) Kan tänka mig att det är läskigt med skateboardåkare.

Yvonne L sa...

Egoinas mamma: Det är tveksamt om Higgins skulle gå ner i vattnet ens för en löptiks skull! Han vill helst inte ens gå på promenad om det regnar... :D

LisaMatilda: Jo, det är små äventyr varje dag!

Gun: Det ser förmodligen jättekonstigt ut med människor som liksom kommer glidande istället för att gå. Sen smäller det ju en del när de gör sina hopp!

mille sa...

Men Higgins, inte bita i mammas ben!!
Ibland undrar man om de inte har lite tomtar på loftet i alla fall??

Själv blev jag biten av en Springer spaniel för 4 år sedan, händelsförloppen var exakt som erat. Det kokade över för Springern och den bet MIG i benet?!?
Morrrrr...... plåster och glass och sedan blir det bättre :)

Jenny sa...

Meh, fy Higgins, inte bita matte! *slänger stränga blickar på Higgins*

Hoppas han inte tar det som vana att nafsa, man har ju hört att hundar som blivit till åren ibland får för sig massa dumheter.

Yvonne L sa...

Mille: Det var ju inget avsiktligt bett, och kom ju inte ens något blod! Plåster och glass kan läka det mesta! :0)

Jenny: Nafsandet var inte med avsikt eller vänt mot mig, han var helt enkelt jätteirriterad på den mötande hunden och helt koncentrerad på den. Att mitt ben sen kom emellan var faktiskt mitt eget fel, man ska inte sätta kroppsdelar mellan två hundar som är arga på varandra. Hade jag samtidigt som jag tog klivet dragit lätt åt vänster med kopplet hade tjuvnypet undvikits. :0)