2009-10-14

Saker man inte kände till eller inte kom ihåg

Det sägs ju att man lär sig något nytt varje dag, och många gånger stämmer det. Jag har nämligen precis lärt mig att idag firas för första gången någonsin "Räkmackans dag". Det finns ju Kanelbullens dag, så varför ska inte räkmackan ha en egen. Undrar om det kommer att komma en "Napoleonbakelsens dag" någon gång...

En annan sak jag fick veta genom att läsa lite nyheter på nätet är att det kan bli ett enormt i-landsproblem i landet någon gång omkring jul. Saffransskörden har nämligen slagit fel så inte nog med att en liten saffranspåse kostar massor av pengar i år så kan saffranet - heter det verkligen så i bestämd form? - faktiskt ta slut till jul

För att inte bara nämna saker som jag lärt mig eller som går att äta så upptäckte jag för någon timme sen en grej som jag glömt bort. Troligtvis glömde jag bort det någon gång 2005 eller 2006. Jag var nämligen in på en sida jag är kund på men inte använt på länge, och vid kontroll av mitt konto upptäckte jag att jag hade pengar tillgodo på ett presentkort. Det var 136 kronor kvar. Problemet var att presentkortets giltighetstid gick ut i mars 2006. Attans också! Eller "scheisse" som tillsammans med "hilfe" är mitt favorituttryck på tyska.

4 kommentarer:

Anonym sa...

larvigt med saffranskris, köpte faktiskt saffran idag på Prima Delikatesser i hötorgshallen för 39 kr - hela 2 gram!
Här ska bakas lussebullar :)!

Yvonne L sa...

Anonym: Visst verkar det fånigt med saffranskris! Kanske kan du sälja lussebullarna dyrt framåt jul! :D

Malin B sa...

Jag som "klagade" på saffranspriset i fredagens blogg! ;)
29:90 för en påse men på måndagen hade den ju höjts med en femma.
Dyra lussebullar i år minsann men nu HAR jag ju åtminstone två påsar.

Yvonne L sa...

Malin: Just ja, du var före tidningarna med upptäckten! :D Om det verkligen blir kris kanske du kan sälja dina lussebullar väldigt dyrt! ;0)