2009-03-01

Skräp

Idag var det ännu en solig dag, och när vi gick ut på promenaden omkring 9 imorse så var det -6 grader. Den här vintern har verkligen gått fram och tillbaka mellan slask och kyla, men jag föredrar i alla fall när det är lite lagom kallt och soligt, slask och grått väder gör väl ingen glad. Andra saker man inte blir glad av är väl allt skräp som ligger överallt. Sen finns det ju såna som kanske inte vill kasta skräp på marken men inte heller bära skräpet till närmsta papperskorg eller soptunna.
Sent i natt var det förmodligen någon eller några som köpt med sig lite nattmat efter krogbesöket. På vägen hem måste hungern blivit övermäktig och maten åts upp. Istället för att kasta påsen med frigolitlåda på marken hängde man upp den lite snyggt så här på staketet vid myntverket ... Det roliga är att närmsta papperskorg är på andra sidan trottoaren, kanske 6-8 meter ifrån där påsen hängde. Men i och med att påsen hängde där behövde ju ingen halka runt i kebabsås eller få tomater under skorna.

När jag ändå är inne på skräp: Någon eller några med en eller fler hundar i storleksklass större än cocker spaniel har tydligen fått för sig att trottoaren på andra sidan gatan är en hundtoalett. Detta har den här personen/de här personerna fått för sig nu de senaste veckorna. Bajshögarna blir fler och fler för varje dag som går, och man kan faktiskt se att det är samma hund/hundar som gjort samtliga högar. Det är också lätt att se att de är gjorda av en hund som är större än Higgins. Fruktansvärt otrevligt, och framförallt slött av vem/vilka det nu är som inte plockar upp. Ibland har det legat ganska färska högar i princip mitt på trottoaren när Higgins och jag gått ut tidiga mornar vilket ju är hemskt otrevligt med tanke på att det är ett antal portar där som leder till lite olika kontorsverksamheter och annat. Det ligger också flera högar precis framför cykelställ som det också finns ganska gott om längs just den här delen av gatan. Behöver jag säga att det är lite halvjobbigt att gå med Higgins där om mornarna? Jag vet ju att det inte är Higgins som gjort högarna, och jag vet ju att jag alltid plockar upp efter honom, men jag har allt märkt att vissa människor som vi möter längs med trottoaren tittar lite snett på oss. Det är ju tyvärr så det är, om det är några få människor inom en och samma grupp som missköter sig är det många som drar alla i gruppen över samma kam. I detta fall slås alla hundägare samman till en nonchalant och störande grupp som fullständigt struntar i att plocka upp efter sina hundar.
Funderar nästan på att sätta upp affischer med Higgins på, med följande text: "Hej, jag heter Higgins, om du måste bajsa på min gata, se till att de som går ut med dig plockar upp efter dig!"
Fast börjar jag sätta upp affischer så åker jag väl dit för olaga affischering ...

Så över till något helt annat!
Den här telefonkiosken har jag gått förbi flera gånger, men aldrig riktigt sett den ändå. Idag fick jag se att det är en mynttelefon!! Såna trodde jag nästan inte fanns längre.

3 kommentarer:

Lotten Bergman sa...

Ser du, du kommer att bli en redig telefonautomatsbloggare!

Yvonne L sa...

Lotten: Man kanske kan bli rik på det!

Yvonne L sa...

Jag var ju dessutom före min tid.