2009-10-17

Från lasarett till konstmuseum till bostäder

Vi har ju en del gamla fina byggnader här i Eskilstuna, och jag har gått och funderat på att följa en speciell byggnad och området däromkring ett tag nu. Naturligtvis har jag fotat under tiden jag funderat, så nu tänkte jag se till att komma igång innan jag får alltför många bilder. Så, här kommer del ett av det som är tänkt att bli en serie av det många numera kallar "gamla konstmuseet" här i Eskilstuna. Helt omöjligt är det inte att det fortfarande finns människor som kallar byggnaden för "gamla lasarettet". Det var nämligen som det byggnaden uppfördes i slutet av 1800-talet, invigningen var i oktober 1871.


Byggnaden ligger längs med ån, och det som man ser på bilderna ovanför är ena gaveln där entrén till museet var. Jag skulle tro att entrén till lasarettet var på samma plats, men man gjorde rätt stora ändringar av byggnaden när den gjordes om till konstmuseum. Den stora planen längst fram i bild har använts som idrottsplan av Sankt Eskils gymnasium som ligger inte så långt ifrån, men nu ska det byggas hus där. Arbetet påbörjades i augusti.

Här ser man den andra gaveln och dörren där var personalingång under museitiden. Anledningen att jag vet det är att jag jobbade som extravakt på konstmuseet under mina år i gymnasiet, och sen arbetade jag halvtid där under några månader för några år sedan. Då med att gå igenom och organisera registret för depositionskonst. Under augusti så höggs det ner en hel del träd i parken omkring byggnaden, det ska byggas där också.


Här är en annan bild på samma gavel, dels tagen från parken och utifrån gatan. Konstmuseet huserade här från invigningen 1937 fram till juni 2006 då det nya museet invigdes nere i Munktellstaden. År 1937 när Prins Eugén invigde Eskilstuna konstmuseum var det landets första konstmuseum utanför de större städerna. Är du intresserad av mer historik kring just konstmuseet kan du läsa mer här.


Här ser man entrén, dels från å-sidan och från gatan. Eftersom det inte varit någon direkt verksamhet i byggnaden sen konstmuseet flyttade ut så har det tillkommit en del klotter på fasaden, men nu ska väl det åtgärdas samtidigt som det ska byggas om till lägenheter.

Här var det en bild till på "baksidan" tagen på lite närmare håll. Nedanför går en promenadväg längs med ån.

Då var det första inlägget i min nya serie slut. Jag har tänkt följa bygget så vill du se hur det kommer att bli så klicka på etiketten "ettbygge".

Inga kommentarer: