2009-10-08

Lysande Nobelpris

Idag var det ju dags för Svenska Akademin att avslöja årets Nobelpristagare i litteratur. Jag hade faktiskt mina aningar om vem som skulle få priset, och ännu en gång hade jag helt rätt! Priset går till ännu en av alla författare i världen som jag varken läst något av eller hört talas om tidigare. I år heter pristagaren Herta Müller, och när jag klickade mig fram på nätet hittade jag hos The Pale Green Woman  en väldigt bra länk som sammanfattar Herta Müllers författarskap.

För övrigt så tycker jag att det var trevligt att det blev en kvinnlig författare, och det betyder att hittills i år har fyra kvinnor tilldelats Nobelpris. Mellan åren 1901-2008 har 789 personer fått Nobelpriset och av dem är endast 35 stycken kvinnor. Med årets hittills fyra kvinnor gör det alltså 39 kvinnliga pristagare, och av dem är det nu alltså 12 stycken som fått just litteraturpriset.

2 kommentarer:

Gun sa...

Får väl läsa en bok av henne då. Kul att det blev en kvinna i alla fall.

Yvonne L sa...

Gun: Man behöver inte läsa om man inte vill, men jag brukar nästan alltid göra ett försök i alla fall.