2009-10-08

Lökboet del 2

I mitt förra inlägg om lökboet jag införskaffat till min vitlök lämnade Egoinas mamma en mycket befogad fråga i sin kommentar: "Aha! Verkar smart, men möglar den inte lättare? I och med att den inte får luft?" Precis samma sak tänkte jag när jag först såg dessa små lökbon i grönsaksdisken. De ser ju väldigt tillslutna och syrefattiga ut, men efter en noggrann undersökning kom jag fram till att luftcirkulationen är god. Det är nämligen lufthål i botten av varje lökbo!



Det fanns bon som var gula och röda också, men jag vet inte om de tänkt sig att man ska ha gul lök respektive röd lök i dem. Det får ju liksom bara plats en lök, och köper jag gul eller röd lök köper jag faktiskt fler än en. Dessutom får de bo i lådan i kylskåpet. Det är bara vitlöken som får bo ovanpå fläkten. För några år sedan hade jag en annan typ av bo åt min vitlök, det var någon sorts lergods men det gick sönder när det fick för sig att utforska världen utanför fläktens ovansida och tog ett skutt ut rätt ut i tomma intet. Dessutom var det svårt att hålla rent på utsidan så därför blev det inget nytt sånt utan vitlöken i mitt hushåll fick finna sig i att vara uteliggare.

Lökboet bör för övrigt inte förväxlas med Gökboet! Jack Nicholson har vad jag vet aldrig någonsin spelat rollen av en lök, vare sig vit, gul eller röd. Möjligen kan han ha gjort en del lökiga rollprestationer, men ingen som jag kan komma på nu. Dessutom är ju inte den engelska originaltiteln på filmen Gökboet "One Flew Over The Onion's Nest". Då hade det ju varit en helt annan sak. Kanske hade vi då haft en vitlökssort som hette Nurse Ratched.

4 kommentarer:

Gun sa...

Hahaha! Tack för upplysningen. Då vågar jag köpa ett litet bo åt min vitlök också:)

Yvonne L sa...

Gun: Varsågod! Ur mögelsynpunkt tror jag inte det är någon fara att våga sig på ett lökbo! :D

Egoinas mamma sa...

Aha! Så löken gömmer sig och vädrar sig på en och samma gång! :D

Yvonne L sa...

Egoinas mamma: Ja, visst är det fiffigt! :0)