2009-10-13

Nu förstår jag inte....

Nu hänger jag inte med riktigt, men kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth tycker att man ska ta bort ordet kultur? Hon anser att begreppet kultur är ett problem eftersom folk tydligen associerar det med symfoniorkestrar. Verkar det inte lite som om kulturministern underskattar sina väljare genom sitt uttalande? Fast det är klart, jag röstade inte på henne så det kanske är därför jag inte tänker på någon symfoniorkester när jag hör ordet kultur. Kanske är det just moderata väljare som sätter ett likhetstecken mellan kultur och symfoniorkester. Eller är det helt enkelt så att kulturministern är rädd för att bli misstagen för att vara dirigent?  Jag är lite för trött för att göra några grundligare undersökningar om vem som sagt vad just nu, men jag hittade en artikel till i ämnet. Tydligen ska man tänka på poesi också när man hör ordet kultur.

Jag vet att ordet kultur får många att rynka på näsan, men jag tror att det är fler människor som vet att kultur innebär så mycket mer än symfoniorkestrar.

5 kommentarer:

Kurt sa...

Men om man tar bort ordet "kultur", så blir det ju lättare att göra nedskärningar inom de områden som idag omfattas av det begreppet. Då kan man ställa ett bidrag till en kulturtidskrift, en teater eller ett bibliotek mot vård, skola och omsorg.

mille sa...

Vi använder ofta ordet kulturell, då går vi på teater, museum mm. Då känner man sig extra duktig, yes :)
Än så länge så har vi inte lyssnat på en enda symfoniorkester?? Vi får skärpa till oss helt enkelt!!

Gun sa...

Uppvärdera kulturen istället. Som det är nu är "finkultur" mera värt och det vägrar jag ställa upp på. Det hjälper dock inte att ta bort ordet kultur. Herregud vad dumt.

Jenny sa...

Synnerligen ogenomtänkt och korkat uttalande. Kultur är väldigt mycket, historia, religion, konst, musik, dans, teater... !

Yvonne L sa...

Kurt: Det är naturligtvis så det är tänkt...

Mille: Se genast till att boka biljetter till närmsta symfoniorkesters nästa konsert!!

Gun: Kultur är ett bra begrepp och spänner över så mycket, synd att en del människor inte förstår det. Antingen rynkar de på näsan för att något anses "för snobbigt" eller så är det "för folkligt" i någon annans ögon.

Jenny: Precis! Om man sen tänker på hur många olika sorters musik, dans eller konst det finns så blir det ju väldigt mycket! Det är ju dessutom väldigt subjektivt vad man anser vara bra och dåligt, så inget kan faktiskt räknas bort!