2009-10-19

Sett ur en annan vinkel

Jag gillar att lösa korsord, och varje helg löser jag korsordet i lokaltidningen. Ofta blir jag färdig redan på lördagen, men ibland kör man ju fast totalt. I lördags var en sån dag, och till slut struntade jag i det och gjorde något annat. Sen tittade jag lite på det igår också, men det var fortfarande totalstopp i hjärnan. Mina föräldrar och jag brukar överlägga med varandra, men jag tänkte att det kunde vänta tills idag. Men idag hamnade saken i ett helt annat läge. När jag varit ute med Higgins fixade jag som vanligt iordning min frukost, och när jag ställde fram min yogurt och assietten med mackorna såg jag plötsligt att "barometer" så klart skulle bli "mätinstrument"! Hela helgen har jag klurat på andra namn för barometer, och jag var bergsäker på att jag vid något tillfälle hört något väldigt konstig benämning för just en sån. Det är möjligt att jag har hört det någon gång, men i så vall var det inte det som passade i korsordet. Ett mätinstrument är ju faktiskt vad en barometer är, även om det kanske inte är det första man tänker på när man hör det. I och med att jag fick klart för mig att det skulle stå mätinstrument så löste sig resten av korsordet också. Allt detta bara för att jag stod upp och såg bokstäverna ur en helt annan vinkel.

Så är det med mycket annat också här i livet. Ser man plötsligt något ur en helt annan synvinkel eller på ett annat vis mot vad man är van vid kan företeelsen få en helt annan betydelse än vad man hittills tänkt sig.

3 kommentarer:

Jenny sa...

Sant, alltid bra att kunna se saker ur annan synvinkel. :)

Gun sa...

Jag brukar också lösa korsord periodvis. Man lär sig tänka på ett visst sätt och lär sig en hel del. Det är kul dessutom.

Yvonne L sa...

Jenny: Visst är det!

Gun: Håller med fullständigt, man kan få väldigt udda kunskaper dessutom!