2009-10-04

Höstsöndag

Det blev som jag trodde igår kväll, promenaden vi gav oss ut på då blev inte så mycket gå. Higgins tyckte det var helt onödigt att ens sticka nosen utanför porten, men jag lyckades få med honom lite längre än tvärs över gatan och runt kvarteret. Vi var nog faktiskt ute en hel kvart! Våra tidiga kvällspromenader brukar annars vara 40-60 minuter. Den sena kvällspromenaden är sällan ens en riktig promenad utan då går vi tvärs över gatan och in på högskolans gård och så kissar Higgins i rabatten och så går vi in igen. Ofta är vi då ute kortare tid än vad det tar för mig att ta på mig skor och ytterkläder och sätta på Higgins reflexvästen.

Idag när jag vaknade så fick jag för mig att jag hörde snöplogen. När man bor mitt i stan så lär man sig ju känna igen olika ljud, och det lät alltså precis som om de plogade någonstans i kvarteret. Till min lycka upptäckte jag när jag tittade ut att jag hört fel, men det var blött lite här och var ute på gatan fast det berodde på regnet igår kväll och så hade det nog regnat under natten också. När Higgins och jag gav oss iväg på dagens första promenad så sken solen och det var omkring 10 grader. Vi valde att gå Kyrkogatan förbi gamla konstmuseet och när jag tittade mig omkring såg jag att solen visserligen sken fortfarande, men det var stora svarta moln på delar av himlen.


När vi kom fram till kyrkbron - Fors kyrka på andra sidan - stannade jag till för att försöka avgöra om vi skulle gå direkt hem via bron eller om vi skulle hinna gå en längre bit innan regnet kom. Jag bestämde att vi nog skulle kunna gå längre så vi fortsatte förbi bron och tog Köpmangatan och sen via Stadsparken och Faktoriholmarna vidare genom Rothoffsparken.

Nu var det inte långt kvar hem, snart framme vid Rinmansparken och när Higgins stannade för att sniffa på något passade jag på att fota en ny insjö som kommit till på den här parkeringen. Det tyder ju på att det regnade rejält igår och möjligtvis under natten. I bakgrunden syns förresten det fula huset.
Vi hann nästan ända hem innan det började duggregna, men det gjorde ju inte så mycket. Det blev nämligen värre sen när jag satt och åt min frukost. Då började det vräka ner regn och det kändes väldigt skönt att slippa vara ute i det!

7 kommentarer:

sara sa...

härliga bilder!
nu har jag bunkrat upp inför höstvindarna för att stå emot alla förkylningsvirus som simmar runt.
vad är dina bästa "hålla-dig-frisk-"-tips? titta gärna förbi hos mig och dela med dig!:)

Gun sa...

Det var en väldigt svart himmel! Kul att se lite hur det ser ut i dina omgivningar.

Herta sa...

Är bilderna ifrån Eskilstuna. Jag var där för en tid sedan och tycker de liknar de vyer jag såg då.

Tonårsmorsa / Fatou sa...

Vilken tur att du hörde fel! Snöplog redan, nej tack! :-)

Jag har en kombinerad utmärkelse och utmaning till dig!

http://tonarsmorsa.se/2009/10/04/10-saker-om-fatou/

Birgitta sa...

Fina höstbilder. Även hos oss har det varit riktigt busväder i helgen och man har bara velat vara inomhus.
Hoppas du får en skön vecka.
Kramis Birgitta

Jenny sa...

Läcker bild på kyrkan med de läskiga molnen bakom! :D

Yvonne L sa...

Sara: Jag gör nog ingenting speciellt, är sällan förkyld.

Gun: Ja, det var svart!

Herta: Ja, det är Eskilstunabilder.

Fatou: Visst var det tur! Då kommer jag och kollar vad det är jag ska göra nu då! :0)

Birgitta: Vi kommer väl inte undan hösten någon av oss antar jag! ;0)

Jenny: Tack! Den blev hyfsat bra faktiskt!