2009-10-04

Träningssöndag

För 3-4 år sedan tog jag en kortare prenumeration på tidningen "I form". Anledningen var att då skulle man få med en gratis tränings-dvd för en starkare rygg. Jag har emellanåt problem med ryggen i form av ryggskott och tänkte att den där dvd:n kunde vara bra att träna till. Jag tycker nämligen det är hur tråkigt som helst att träna, så att köpa ett träningskort på något ställe skulle vara helt bortkastat. Det närmaste träning jag ägnar mig åt är mitt promenerande med Higgins, men det ser jag inte som träning. Övningarna på dvd:n utövar jag flitigt. I omgångar. Kanske kör jag 5 gånger i rad och sen tröttnar jag och gör ett uppehåll på ett halvår innan jag sätter igång igen.

När paketet med dvd:n kom fick man även en annan överraskning, det följde med en knallrosa träningsmatta - tyvärr bara några mm tjock så det är ändå inte skönt att ligga på golvet och utföra övningarna på dvd:n - och så var det några konstiga långa gummiremsor och något som jag kom fram till var en träningsboll. De där gummiremsorna har jag undanstoppade i ett skåp, och där låg också den där träningsbollen tills en dag förra veckan. Jag hade nämligen när jag var på Rusta hittat en bok med övningar för såna bollar, och eftersom boken var billig köpte jag den. Tänkte att jag ju visserligen inte tycker om att träna, men jag hade ju redan bollen, boken var billig och jag har ju faktiskt spelat handboll i yngre dagar så det kanske skulle vara roligare att träna med/på en boll.

Första problemet var att jag inte har någon pump, men det löste sig eftersom mamma och pappa har en. Pappa kom förbi med pumpen och vi konstaterade rätt snart att det nog inte var en träningsboll. I alla fall inte en sån som jag inbillat mig att det var. Det gick nämligen inte att pumpa upp den knallrosa bollen större än en basketboll ungefär. Men det är en jäkla bra studs i den!! Kanske är det mer en boll typ sån de har i Idlaflickorna. Att jag inte hade någon aning om hur stor bollen skulle bli beror på att det inte var några ledtrådar medskickade i form av instruktioner till vad det var för knallrosa saker som jag fått med rygg-dvd:n.

Några dagar senare så var jag på ÖB för att köpa duschkräm och lite städgrejor och då fick jag se att de hade riktiga träningsbollar som inte kostade så himla mycket. Eftersom jag har boken vore det ju synd att inte använda den tänkte jag och köpte mig alltså en träningsboll för 79:-. Man såg direkt att det var en riktig träningsboll, den låg nämligen i en kartong med bild utanpå som visade precis en sån boll som i boken jag köpt, och med en människa på som utför någon sorts övning. I förrgår så lånade jag hem pumpen från mina föräldrar, och för en stund sen gjorde jag mitt första träningspass. Jag höll på i 15 minuter och jag är helt säker på att jag kommer att få hemsk träningsvärk i armar och axlar. Det var verkligen skitjobbigt att pumpa upp bollen! Nu måste jag nog ha några dagars träningsvila.

Jättegammal manuell bollpump men den funkar. Bra träningsredskap för armmuskler, se bara till att ha en 65 cm träningsboll att pumpa upp!
Ursäkta den något suddiga bilden, men mina armar skakade av mjölksyra så jag kunde inte hålla kameran stilla.

11 kommentarer:

Gun sa...

Hahaha! Hoppas du kommer igång med träningen ändå. Faktum är att det ger muýcket att träna på en sån boll. Jag gör det själv efter´som jag också har stora ryggproblem och går hos en sjukgymnast som tvingar mig att träna.

Yvonne L sa...

Gun: Ja, jag ska bara vila någon dag först. ;0) Armarna skakar fortfarande efter pumpningen av bollen!
Jag ska verkligen anstränga mig att komma igång ordentligt, jag är övertygad om att det är bra och det ser i alla fall kul ut på bild!

Gun sa...

Sv: Hahaha! Det är säkert det som kallas bodypump. Förstår att du måste vila.
Bollträningen tar i alla fall jättebra på musklerna så det lönar sig att träna på den jämfört med att träna utan.

Yvonne L sa...

Gun: Jag har alltid undrat vad bodypump är, men nu vet jag! :D
Så fort jag återhämtat mig från den ska jag börja min bollträning, det verkar bra mycket roligare att träna med boll än utan. Då har jag ju en chans att trilla av bollen och slå mig också! ;0)

Synnøve. sa...

Hejsan och godväll på dig.
Ser du börjat träna med boll ja...
Är den en sådan pilatesboll? Heter det så?
Har en stor blå sådan här hemma. En dvd hör till den med.
Har blåst opp den, men den ligger i garderoben hihi...
Kanske skulle ta fram den.

Ser att du har flera bilder på¨bänkarna. De var ganska läckra ju...

Här sitter vi mest inne nu. Solen skiner och det är behaglig temperatur ute. Men det blåser ju så man blir galen....
Det regnar just nu.
Hoppas inte det blir så kallt inatt bara.

Ge nu Higgins en klem från mig och Mats. Erri är med ute i skogen. Det är älgjakt här nu....
Mats söker sig hit nu när han är ensam. Han saknar nog Erri tror jag. Men hon kommer hem i morgon en sväng.
Kramen Synne.

Egoinas mamma sa...

HAHAHA! Du får ju massor med träning enbart vid att du förbereder den! :D

Jenny sa...

Du kom alltså inte längre än att pumpa upp bollen...? Eller läste jag fel nu... :D Har ingen boll men skulle nog gärna ha en jag med. :)

åsa - hello sugar! sa...

haha, det blev ju ett riktigt träningspass ändå även fast du inte fick chansen att faktiskt använda bollen på det sättet som man ska. :)

tack för din fina kommentar hos mig! :)

Yvonne L sa...

Synne: Jag har inte kommit igång med själva träningen än, bara pumpat upp bollen! :D Om det kallas pilatesboll har jag ingen aning om, men det kanske den gör. Får inte Mats vara med på jakten? Då förstår jag om han känner sig ensam när Erri är borta.

Egoinas mamma: Japp, förberedande träning lär ska vara bra det också! ;0)

Jenny: Efter att ha handpumpat en jätteboll i en kvart var jag helt slut i armarna och idag har jag mycket riktigt känningar av muskler jag glömt/inte visste att jag hade! Men jag ska nog börja träna senare idag. Jag inbillar mig nämligen att det är jätteroligt med bollträning. :0)

Åsa: Ja, manuell luftpumpning är en underskattad träningsmetod! Men jag ska nog ta tag i riktig bollträning också inom kort!

Bia sa...

Bodypump...vilken humor de har, dina kommenterare! :) Och du är inte sämre!
Jag köpte en sån boll för ett par år sedan, hade ingen pump som fungerade, så jag blåste upp den för hand (eller heter det för mun...? )
Den blev då för mjuk för att träna med så jag fick nöja mig med lungträningen.
Ha en fortsatt fin vecka!

Yvonne L sa...

Bia: Lungträning är inte fy skam det heller!