2010-06-25

En tur på cykel - del 1

Jag cyklar inte sådär jätteofta, dels för att Higgins inte kan cykla och jag har i princip alltid bott inom gångavstånd från mina jobb. Att cykla har oftast tagit längre tid eftersom det försvinner tid med att krångla sig in och ut ur cykelrummet genom flera dörrar. Men, mina föräldrar är ofta ute och cyklar, och sen de flyttade in till stan för ett par år sedan så har de utforskat och hittat en massa olika cykelvägar runtom i stan.
Ett bra tag har mamma och jag pratat om att ge oss ut på en tur med våra cyklar, och idag blev det av. Higgins fick vara hemma med pappa och hålla ställningarna. Vädret såg rätt så bra ut ur cykelsynpunkt, men det var några oroande stora mörka moln som började komma ungefär samtidigt som vi skulle åka iväg. Det resulterade i att jag gick upp i lägenheten med solglasögonen och tog med mig regnjackan istället. Vi cyklade mot Närjeholme och över bron där. Mamma är ordentlig och har cykelhjälm, jag som cyklar så sällan har ingen.
Här har jag kommit ikapp mamma, jag kom ju lite efter när jag stannade och fotade bron som jag bara sett på bild i tidningen, jag har aldrig riktigt fattat vart den är. Man kan se den från en väg jag åker lite då och då, men jag brukar hålla ögonen på vägen och övriga trafikanter när jag kör... Fotot är taget åt det håll vi kom ifrån.

Här är våra cyklar, det är min blå som står längst bak, en trogen Maraton som jag fick när jag fyllde 15 år. I sommar fyller den cykeln 30 år. Sadeln är inte originalsadel utan av nyare modell, men jag har ändå lite ont i rumpan efter cyklandet idag, vi cyklade i alla fall närmare 2 mil. Turen gick vidare via Ekeby våtmark vid reningsverket.

Där vid våtmarken finns det massor av fåglar, bland annat några svanpar och det här var det som var tillräckligt nära för att fota. Det finns också massor av blommor, och väldigt gott om fågelbajs så hoppar man av cykeln så gäller det att se upp vart man sätter fötterna. Särskilt om man har sandaler på sig, vilket jag hade.

Här är en annan filur som fanns ute i våtmarken, inte speciellt söt men området är till för biologisk mångfald så den har väl också rätt att finnas.

Fortsättning på den här cykelturen kommer nog i bloggen imorgon...

4 kommentarer:

Mamma sa...

Jag tackar äldsta dotra som följde med på cykelturen, som jag övat på förut och tänkt att det här skulle vara roligt att visa Yvonne. Här kunde hon "öva" mer på sitt fotande med sina båda kameror.

Yvonne L sa...

Mamma: Vi hade ju tur med vädret, inte för varmt och inte började det regna heller!

mamma sa...

Ska vi avslöja att Slagstaglassen var god som vanligt och att det är tur att man kan åka runt som vi gjorde. Det blev ju nästan 2 mil.

Yvonne L sa...

Mamma: Jag har precis blivit färdig med det sista inlägget om cykelturen!