2010-06-12

Tröttsamma studenter

Idag är det studenter här i stan, tre kommunala skolor och sen några friskolor och de blir utsläppta olika tidpunkter under dagen. Bor man då mitt i smeten blir det lite tröttsamt, men det rör sig ju om en dag per år.

Den här bilden är tagen första försöket jag gjorde att ta ut Higgins på eftermiddagspromenad. Det visade sig att jag valt att gå åt fel håll, det var Rinmansskolan som tydligen släpptes ut precis då så vi kunde inte gå den väg jag trott skulle vara rätt lugn. Det var brölande lastbilstutor, tjo och tjim och alldeles för mycket folk överallt och sen började det dessutom att regna så Higgins och jag kryssade oss hemåt igen.

En stund senare försökte vi igen, och eftersom jag då räknat ut att det borde vara rätt lugnt bortåt Rinman så gick vi däråt igen, och det resulterade i att jag blev lite beklämd och framför allt arg. Fast jag höll mig i skinnet och la mig inte i. Jag såg inte allt från början, men ungefär precis till höger i bilden ovan - som alltså är från promenaden innan - blev det stopp i trafiken eftersom två studentkillar beslutat sig att gå rakt över gatan utan att se sig för.

De kom från skolan på andra sidan gatan och var väl på väg ner på stan eller något. Den ena verkade ha gått med ögonen klistrade på sin mobil och hade väl gått rakt ut framför en bil som fått tvärbromsa för att inte köra över killarna. Kanske tutade bilisten, jag vet inte eftersom det var så mycket stök och tutande runt omkring, men studentkillen med telefonen började gorma och skrika okvädningsord mot bilisten. Han slog på motorhuven och fortsatte skrika och gapa. Jag tror att hans kompis försökte lugna ner honom, och det var ju fullt av andra bilister och studentfirare runtomkring så jag koncentrerade mer på att lugna ner Higgins som blev väldigt orolig av allt oväsen.

När vi gick därifrån hörde jag hur studentkillen fortsatte skrika och gapa efter bilisten som åkte iväg "jävla h**ra kom tillbaka" och andra trevliga kommentarer ekade mellan husväggarna. Moget! Om den killen fortsätter i samma stil under eftermiddagen och kvällen lär han få ett rätt taskigt uppvaknande imorgon. Hoppas att studentkillen får i present att gå på någon angermanagement-kurs, han verkar behöva det. Man tycker ju att studenten - även om det inte egentligen är en riktig student efter gamla mått mätt - ska vara en dag fylld av glädje och trevligheter och förhoppningsvis är det så för större delen av alla utsläppta gymnasister.

3 kommentarer:

Renathe sa...

Har dom utsläpp på Lördagar...Hmm, har dom det här med tro?

Hörni sa...

Usch vad tråkigt att vara så arg och jobbig på sin studentdag.

Yvonne L sa...

Renathe: Här i stan har de haft det på lördagar några år nu. Vet inte varför faktiskt. Kanske för att studenterna ska ha en helt egen dag.

Gun: Väldigt tråkig attityd! Han var komplett galen och hade nog gärna börjat slåss. :(