2010-06-15

Fototriss - Dörrar/portar

För första gången deltar jag i "Fototriss" och den här veckan är temat dörrar/portar.
Här en port in till en gård på Köpmangatan, lite sned och vind som många gamla dörrar är.

Här är en dörr som finns i en byggnad som tidigare var Gevärsfaktoriets lokaler. Nu är det en del av Eskilstuna stadsmuseum, och dörren är endast nödutgång.


Den här bilden hade jag kunnat räta ut, men det hade varit lite fusk. Även den här porten är nämligen inte helt i våg. Det är den lilla dörren på sidan in till Fors kyrka, och hela kyrkan är sned och vind och lutar åt alla håll. Den ligger precis bredvid ån och har legat där sen 1000-talet med lite om- och tillbyggnader så den får vara sned.

Alla andras dörrar och portar hittar du hos Fototriss.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Snygg triss! Jag gillar särskilt ljuset som försöker ta sig ut genom den första bildens dörrar.

Yvonne L sa...

Trollare: Tack! Det var kvällssolen som försökte ta sig ut! :)

Jah Hollis sa...

Det var snygga trissbilder. Jag blir lite förtjust i färgkombinationen i mittbilden.

Lennie sa...

Fina bilder, gillade den mittersta mest.

Yvonne L sa...

Jah Hollis: Tack! Färgerna är snygga på mittbilden, det är en vacker byggnad.

Lennie: Den mittersta är väl den mest pampiga porten.

Jenny sa...

Tänkte just det innan jag läste att sista bilden måste vara från fors... :) Den ska ju vara sned. :D

Yvonne L sa...

Jenny: Jag tror inte det finns en rät vinkel på den kyrkan! :)

Unknown sa...

Gillar din 1a förstås bäst! Men de är andra objekten är inte så pjåkiga alls. Om du vill titta på italienska snea och vinda portar, så är du välkommen till min blogg, den passionrade trädgårdsturisten. Jag är en trädgårdstomte.

Yvonne L sa...

Den passionerade...: De flesta gamla sneda och vinda portar är mer intressanta än nya och helt rätvinkliga!

Ingrid sa...

Hejsan och tack för din kommentar hos mig!

Det är jättefina dörrar hos dig också. Jag gillar den första bilden bäst, för det är mycket liv i den.

Yvonne L sa...

Ingrid: Det blir mer liv i gamla sneda och vinda dörrar!

T & M Junell sa...

Fina bilder!

Yvonne L sa...

T&M Junell: Tack!