2010-06-23

Se er för!

På tidiga kvällspromenaden som varade i omkring en timme hann detta hända:

  • Vi blev nästan påkörda tre gånger av cyklister som kom cyklande på smala trottoarer rakt emot oss samtidigt som de pillade på sina telefoner. Två gånger fick vi hoppa ut i gatan, och en gång upp i ett buskage.
  • Vi blev nästan påkörda bakifrån av en cyklist som kom cyklande på en smal trottoar samtidigt som han troligtvis pillade på sin telefon. Det var nämligen den han tappade i backen när jag hoppat åt sidan med Higgins och högt och ljudligt frågat hur i h****te han körde egentligen. Då svor han åt mig och sa att det var jag som borde se mig för varvid jag kallade honom jäkla idiot och sen gick jag vidare. Hoppas hans telefon gick sönder på riktigt.
  • Vi blev nästan påkörda två gånger av ett par cyklister som kom cyklande på en kombinerad promenad- och cykelväg, och istället för att hålla koll på var de cyklade satt de djupt försjunkna i sina respektive telefoner. Nu tittade de som tur var upp i sista stund så Higgins och jag klarade oss, men en av dem cyklade in i ett hus och den andra tappade en påse hon hade hängande på styret.
  • Vi hade kunnat blivit överkörda på ett övergångsställe, men eftersom jag vet att de allra flesta som kör där har noll koll brukar jag vara extra försiktig, det är inte bara ett övergångsställe där, utan också en ganska skarp kurva. Jag såg en bil på väg i ganska maklig takt och jag tänkte nästan börja gå över, men Higgins började nosa på något vilket visade sig vara tur. Tjejen som körde började plötsligt köra fortare och jag såg att hon höll ögonen på......sin mobil istället för på vägen och vad som hände runtomkring henne. 
Är det för mycket begärt att folk ska låta bli att glo och pilla på sina mobiler samtidigt som de cyklar eller kör bil???

7 kommentarer:

Mille sa...

De som annars kör bil och pillar på sina mobiler, cyklar numera pga det vackra vädret.
Kan inte förstå att man hela tiden måste fixa med något annat när man är i trafiken?
När man cyklar så cyklar man - inget annat, och det gäller även bilkörandet.
Tur att ni inte skadade er, det hade ju varit kul nu när sommaren äntligen har kommit.
Nej, fram med mobilförbud som de redan har i övriga Europa.

Bella sa...

Jag hålelr med fullt ut! Varje dag på väg till jobbet möter man de där idioterna! Jag förstår inte vad det är som är så viktigt att det inte kan vänta tills de kommer fram! Folk är "uppkopplade" hela tiden och tar ingen hänsyn alls till vad som pågår runt omkring dem. Skulle också vilja se en av dem cykla in i ett hus dock...;)

Jenny sa...

Men vad 17! Det är tur DU har ögon att se med! Det är idioter som de där som orsakar olyckor. Oavsett färdmedel tillhör jag dem som tycker att mobiltelefon + aktiv körning inte hör ihop. Jag stannar och pratar, eller ringer upp senare, alt ber någon annan svara om det finns andra i bilen. Cykla och pilla på mobilen är inte ett alternativ alls. Vilka idioter det finns!

Göran sa...

Jag tror att mycket av detta beror på att trafikundervisningen i skolorna las ner.

Sen att folk är idioter i allmänhet och de som pillar på mobiler i synnerhet spelar ju också in.

Jag vägrar nuförtiden att flytta på mig om det kommer en cyklist på trottoaren.

Yvonne L sa...

Mille: Prata i telefon när man cyklar eller kör bil är väl ok om man använder headset, men skicka sms och sånt kan väl vänta! Skada oss har vi inte tid med, jag har ju fått jobb i sommar!!
Mobilförbud vore verkligen bra!

Bella: Visst är det märkligt att det har blivit så viktigt att vara uppkopplad hela tiden? Men cyklar man eller kör bil behöver man väl inte kolla telefonen samtidigt?? Att se folk köra in i hus och sånt är roligt!! :D Skadeglädjen du vet...

Jenny: Jag går oftast i min egen värld och lägger inte märke till om jag möter folk jag känner, men jag håller däremot allmän koll eftersom jag inte vill bli påkörd. Men världen är full av idioter!

Göran: Antingen det eller att det är lättare att vara uppkopplad hela tiden.
Om jag ser att cyklisterna ser mig så flyttar jag inte på mig, men ser jag att de inte har någon koll på omvärlden skuttar jag undan eftersom jag inte vill bli påkörd, och sen är jag ju rädd om Higgins också!

Hörni sa...

Jag fattar inte hur det kan vara så viktigt med mobilen att man riskerar andras och sitt eget liv så där! Det är samma sak i Uppsala, många cyklister kör som idioter, och verkar tycka att de äger stan.

Yvonne L sa...

Gun: Visst är det märkligt! Man hoppas ju att de cyklar omkull och slår sig jättemycket, men chansen är väl större att de skadar någon annan. :(