2010-06-06

Tänk på vem ni köper hund av

Under ett antal år nu så har det varit väldigt populärt med småhundar typ chihuahua och liknande. När svenska uppfödare inte har valpar eller inte vill sälja till vem som helst får det ofta tragiska följder. Nu har 22 hundar - 19 av dem var valpar - avlivats på grund av smugglare som vill tjäna pengar. Hundarna var gömda i kartonger och burar i en bil som kom från Polen och de måste ha haft en fruktansvärd resa!

Problemet är inte egentligen smugglarna i sig, de försöker ju med sånt här i och med att det finns idioter som köper av dem. Ofta till överpriser, inga stamtavlor och man har heller ingen koll på de insmugglade hundarnas hälsa. I och med att man inte vet något om hundarnas bakgrund är det heller inte helt omöjligt att de är uppfödda i rena valpfabriker under fruktansvärda förhållanden. Smugglarna fortsätter ju så länge det finns människor utan speciellt många hjärnceller som köper hundar på det här viset. Man gör ingen någon tjänst genom att köpa en insmugglad hund även om man kanske tror att man räddar just den hunden. Genom att köpa en hund även om man misstänker att den är insmugglad ger man smugglarna en marknad. Slutar folk köpa hundar tjänar smugglarna inga pengar, och alltså slutar de smuggla.

Det finns gott om hundar i Sverige som behöver nya hem, köp en sån istället genom att exempelvis vända er till Hundstallet. Vänd er till rasklubbarna eller direkt till uppfödare och hör er för om valpar av den ras ni är intresserad av. Människor som smugglar in hundar är bara ute efter pengar, de bryr sig inte ett dugg om hundarna. Människor som köper hundar över nätet  för alldeles för mycket pengar och hämtar hunden på en parkeringsplats utan att få reda på egentligen någonting om hunden är alldeles för korkade för att få ha hund.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Instämmer!

Hörni sa...

Det är helt rätt, även om jag tycker så synd om de stackars hundarna att jag får lust att rädda dem allihop. Jag fattar inte att man kan behandla djur så illa.

Sv: Ta med Higgins ut och pluppa stenar och smyg lite på folk. Han tycker säkert det är jätteroligt.:D

Mille sa...

Kunde inte ha sagt det bättre själv.
En fd granne berättade att hennes nuvarande granne kommit hem med en mixras som de köpt på blocket. De fick inte träffa tiken, eller andra i kullen, ingen stamtavla el vaccinationsunderlag?! Hur i h-vete kan man köpa en sådan hund? Jo, barnen ville ju så gärna ha en...Den har nog haft alla sjukdomarn man kan ha. Den är rädd och osäker och jag tycker sååå synd om honom :(
Vad jag tycker om hundägaren behöver jag ju inte skriva!!
Jag ska också skriva några rader om det på min blogg eller bara hänvisa till din kankse, är det ok?

Yvonne L sa...

Renathe: Det visste jag väl! :)

Gun: Visst är det synd om hundarna, men här var de ju i så dåligt skick redan när de hittades att beslutet togs. Annars hade de vad jag förstår skickats tillbaka.

Higgins smyger redan på folk, fast ibland glömmer han bort sig och skäller om de gör något som irriterar honom! :D

Mille: Det finns så många dumhuvuden att man borde upphöra att förvånas, men då skulle man ju vara avtrubbad. Det är ju inte hundarnas fel utan de idioter som köper dem!
Skriv själv du också!! Ju fler som skriver desto bättre!