2010-06-10

Här har jag varit idag

Nu ska ni få veta vad jag gjort idag. Jag har jobbat på mitt sommarvikariat, fast idag var det ett "behovsinhopp" eftersom de också kan ringa mig vid behov. För 5 år sen hade jag ett sommarvikariat på samma ställe så det är ju inte helt nytt. Det är alltså på Eskilstuna stadsmuseum jag har mitt vikariat, och idag var det i museet på Faktoriholmarna som jag hade mina timmar. Fram till för lite drygt ett år sedan hade jag ju en visstidsanställning på stadsmuseet, men då jobbade jag i arkivet så det var ett tag sen jag vandrade runt i salarna på museet. Nu i sommar kommer jag dels att jobba i museet, men också lite i arkivet, ute på Lagersbergs säteri i cafét och sen lite trädgårdsarbete också. (Hur tänkte de där??)
I alla fall, på museet på Faktoriholmarna finns bland annat det här stället, ångmaskinhallen. Där finns det - mycket lägligt med tanke på namnet - en massa olika typer av maskiner som drivs med hjälp av ånga.

På ett annat ställe finns det roliga gamla skolaffischer upphängda, som den ni ser på bilden. Läser man råden på den så går de ju hem även idag. Några av de andra affischernas råd skrattar man bara åt idag. Affischerna ingår i en utställning som nu gör sin sista sommar innan den plockas ner, en utställning om Eskilstunas historia från forntiden och framåt som heter "Mellan sjöarna".

Nu får ni inte se mer bilder för nu ska jag gå ut med Higgins.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter ju som ett varierande jobb. Ett jobb som jag skulle kunna tänka mig som extraknäck....

Hoppas att du kommer att trivas där i sommar.

Hörni sa...

Vad roligt det låter att jobba på museum. Vad får du göra där? Behöver man kunna något speciellt för att jobba där? Jag tycker det verkar intressant.

Yvonne L sa...

Renathe: Jag kommer säkert att trivas, det känns bara som att ha haft en ovanligt lång semester. :)

Gun: Det är jätteroligt att jobba där, och det beror lite på vad man är anställd som om man måste kunna något speciellt. Jag kallas assistent på anställningsbeviset och jobbar alltså lite här och var. Några pass i museets reception där man välkomnar besökare, berättar vad som finns att se, tar betalt för saker folk köper i den lilla butiken samt i cafét. Idag hoppade jag in för en tekniker och då är det igångsättning av diverse filmer, bakgrundsljud och sånt som går hela dagarna i olika salar, tända och släcka, gå runt och vara synlig och visa folk tillrätta om de går vilse eller nåt.
Sen finns det ju förstås antikvarier också, men de finns inte där jämt utan sitter på kansliet och de har ju specialutbildningar. När jag jobbade i arkivet så lärde jag mig det mesta "på plats" men i grunden kan man säga att arkivjobb är som administration. Man ska "hålla ordning" på saker. Det finns ju också arkivarier och de har ju också specialutbildning, men när jag hade min visstidsanställning hade museet ingen arkivarie utan jag kallades arkivassistent.

Yvonne L sa...

Gun igen: Min beskrivning ovan är förstås i korta drag...

Jenny sa...

Kloka ord i affischerna!
Härligt med museum tycker jag, även om det var ett tag sedan jag var in och kikade i något. :)

Har klappat världens minsta tassar idag. :)

Mille sa...

Rakman och krokman...:)

Vad kul att jobba på ett museum. Träffa intressanta och intresserade folk hela dagarna.. En annan träffar ju knappt någon alls på dagarna, tur jag har Nova :)

Yvonne L sa...

Jenny: Just de där affischorden är kloka, andra känns mindre kloka idag... ;0) Är det kattassar du klappat...??!!

Mille: Som arbetssökande träffar jag ju också mest min egen hund, så då är det ju extra roligt att komma ut och jobba!

Hörni sa...

Det verkar jättekul! Jag skulle gärna jobba så som du gör. Tack för svaret.:)

Yvonne L sa...

Gun: Det är jätteroligt! Synd bara att det är ett vidbehovsjobb.