2010-06-08

Vetegroddar - en förklaring

Jag hade ju ett litet mysterium häromdagen med vetegroddar, att jag inte förstod varför de har så pass kort hållbarhetstid. Eftersom jag inte kunde hitta någon bra förklaring någonstans mailade jag tillverkaren Kungsörnen och jag har fått ett svar:

"Vetegroddar är en känslig produkt som lätt kan härskna. I oöppnad förpackning har den en hållbarhet på 9 mån. När man öppnar kommer luftens syre åt och vetegroddarna härsknar, vilket påverkar smaken negativt. Vetegroddar är också ljuskänsliga. Havregryn har en hållbarhet på 12 mån från paketeringsdagen ."

Det är med andra ord smaken som kan påverkas, och något som är härsket brukar ju inte smaka så gott. Att havregryn nämns i svaret är för att jag använde det som jämförelse i min fråga.

2 kommentarer:

Renathe Schneider sa...

Jaha, då vet man det ;)
Har aldrig funderat över det förut då det aldrig funnits några vetegroddar i mitt skafferi.

Yvonne L sa...

Renathe: Jag har aldrig funderat på det tidigare jag heller eftersom jag aldrig läst på paketet förut. Eller om jag kanske aldrig haft vetegroddar hemma tidigare??