2010-06-13

Pelikaner och gladiatorer

Häromdagen skrev jag ju lite om oljekatastrofen, och nu hittade jag en artikel i SvD om hur flera hundra människor arbetar för att rädda pelikaner. Det tar tydligen tre människor 45 minuter att rengöra en pelikan, och det som används är vegetabilisk olja, diskmedel och så går det åt upp till 1100 liter vatten till varje pelikan. Jag rekommenderar också att titta på bildreportaget med stora bilder!

Sen läste jag om gladiatorer, eller rättare sagt vad som visat sig vara en gladiatorgrav. Som vanligt blir jag väldigt imponerad av vad arkeologer kan få fram genom att undersöka det de gräver fram. Graven ligger i York, och roligaste citatet från en av forskarna måste vara "– Det är högst osannolikt att den här personen ska ha blivit attackerad av en tiger på sin väg hem från puben i York för 2000 år sedan, säger forskaren om en av de mänskliga kvarlevorna."

3 kommentarer:

Jenny sa...

Arkeologer är häftiga. Jag ville bli arkeolog när jag var yngre ett tag men det fick va, när jag ändå inte kom in på den utbildning jag ville. ;) (Jag kom ju in på lärarhögskolan istället iof) Och oljekatastrofen, vad ska man säga, det är ett elände. Jag tycker oerhört synd om djuren och är tacksam över att det finns eldsjälar som försöker rädda dem.

Renathe Schneider sa...

Tänk om man hade vunnit Lotto så man kunde ta ledigt och åka till Lousiana för att hjälpa till och tvätta fåglar eller ta bort oljeklumpar på stränderna.

Och så kunde man förstås passa på att roa sig lite i New Orleans, en av mina absolut favoritstäder på jorden.

Yvonne L sa...

Jenny: Att få jobb som arkeolog är hemskt svårt, de flesta med utbildningen jobbar ofta med annat.

Renathe: Tvätta fåglar vore ju en mycket bra sak att spendera en vinst på. Jag har aldrig ens varit i USA så då blev det ju en extra stor upplevelse samtidigt som man gjorde nytta.