2009-12-03

Puckon till hundägare!

Jag har tjatat om det här, här, här, här och här och jag tycker fortfarande inte det är roligt att trampa i hundbajs! Som jag också sagt förut så om det nu var så att jag tyckte det var roligt att göra det skulle jag ta med mig Higgins bajs hem och trampa i det. Men det jag plockar upp efter Higgins kastar jag i papperskorgarna som står placerade lite här och var i stan. Dels för att jag själv inte tycker det är roligt att trampa i och dels med omtanke om mina medmänniskor och i sista hand för att man faktiskt har skyldighet att göra det enligt de lokala ordningsföreskrifterna. (18 § På offentliga platser inom detaljplanelagt område, i de motionsspår som nämns i 17 § samt på badplatser upplåtna för allmänheten skall föroreningar efter hundar plockas upp.)


Detta är alltså avsett för er puckon till hundägare som skiter i att plocka upp efter era hundar! Det gäller även er som anser att er hund inte behöver gå i koppel och er som har era hundar i flexikoppel. Bara för att ni inte går precis i hälarna på era hundar befriar det er inte från det faktum att ni ska plocka upp efter dem inom detaljplanerat område. Till sånt område räknas även de gräsmattor som finns i parkerna runtom i stan. Bara för att ni själva inte går på gräsmattorna utan låter era hundar springa ut där själva, antingen lösa eller så långt flexikopplet räcker, betyder inte det att inga andra människor går där. Jag till exempel som har ett vanligt koppel på Higgins går där med honom, barn springer ibland där och leker och andra icke hundägare går också på gräset ibland. Jag kan garantera att INGEN av oss tycker det är roligt att trampa i hundbajs som ni lata och ignoranta människor inte tar reda på efter era hundar. Jag kan också garantera att vi hundägare som faktiskt plockar upp efter våra hundar är trötta på att bli dragna över samma kam som er som inte gör det. Vill ni ha dåligt rykte kan ni väl hålla det för er själva istället för att ge alla hundägare dåligt rykte.

Ja, jag har just varit ute med Higgins och när jag kom in och tog av mig kängorna upptäckte jag att under vänster känga satt massor av hundbajs. Bor man i lägenhet har man inget grovkök eller liknande där man lätt kan rengöra sina kängor, och jag vill inte gärna spola av det i badkaret. Alltså fick jag använda ungefär en hel rulle toalettpapper för att sanera min känga. ÄCKLIGT! Tyvärr är det nog inte sista gången så jag måste nog tjata om det fler gånger, men jag hoppas ju naturligtvis att jag ska slippa.

5 kommentarer:

Jenny sa...

Förstår din ilska och frustration. Blir rätt sned på hundägare som inte har vett, eller läser på vilka regler som gäller för hundägare innan man skaffar hund. Samma sak egentligen med kattägare som släpper sin katt vind för våg (de ska också hållas rent efter inom bostadsområden... ) eller katt/hundägare som låter sitt husdjur vistas på balkong, på andra våningen eller högre, utan uppsikt, trots att det står i våra djurskyddsbestämmelser att man då måste ha innätad balkong, för att alltför många djur faller ned och skadar sig...

Gun sa...

Jag förstår att man känner sig oskyldigt anklagad när det är så många som struntar i att plocka upp efter sina hundar. Det är inte roligt.

Yvonne L sa...

Jenny: Ibland känner man sig ganska ensam om att plocka upp efter sin hund och följa de föreskrifter som finns. Jag tror säkert att vi är fler som sköter oss än som missköter oss med att plocka upp efter våra hundar, men det är ju inte vi som märks.

Gun: Nej, det är inte roligt alls, och vi som sköter oss syns ju liksom inte. (Om vi då inte blir fotograferade just när vi gör precis som vi ska, dvs plockar upp!)

Per-Anders sa...

Du är ett föredöme bland hundägare! Har själv många gånger varit irriterad över hundägare som inte plockar upp efter sina hundar. Jag minns bl a när min son var liten och ibland råkade hamna i hundbajs när han var ute och lekte. Inte så kul.

Yvonne L sa...

Per-Anders: För mig och många andra hundägare - troligen de flesta - är det självklart att plocka upp efter våra hundar. Tyvärr är det ju inte vi som märks. Att trampa i hundbajs är illa nog, att barn leker eller ramlar i det är klart värst.