2009-12-28

Kontraster

Idag är en dag med kontraster. Första promenaden för dagen var det någon plusgrad, och snön började smälta och droppa från taken. Gatorna var slaskiga och Higgins blev blöt om tassar, ben och mage. Några timmar senare när jag åkte och handlade så var det stora vattenpölar på sina ställen, det regnade och var nästan 5 grader varmt. När Higgins och jag gick ut på eftermiddagspromenaden så kom det fortfarande lite regndroppar och på ett par ställen var vi tvugna att gå genom ganska djupa vattenpölar som inte gick att gå runt eftersom det låg stora snövallar omkring. När vi var ute på kvällspromenaden ytterligare några timmar senare så var det plötsligt -5 grader och slasket på trottoarerna hade frusit till is. Nu tittade jag just på termometern och den visar -9 grader och ute på trottoaren på andra sidan gatan åker en liten snöplog och skrapar bort det som imorse var blask och snömodd men som nu har blivit is.

All snö hann inte smälta bort som tur var, det mesta ligger kvar och vem vet, kanske kommer det mer. Hoppas i alla fall att temperaturen kan hålla sig på några minusgrader ytterligare ett tag så vi får ha vinter lite längre.

Sen vet inte jag om några snöplogare läser min blogg, men ifall ni gör det så vill jag bara säga att jag tycker ni gör ett strålande jobb. Nog för att det kan ligga snö både här och där och vara besvärligt att ta sig fram på vissa ställen, men jag vet att ni inte kan vara överallt på en gång! Ni får ta en hel del skit från folk som bara klagar och tycker att de skulle göra ett mycket bättre jobb, men om de nu tycker att de är så bra på att skotta och ploga snö kan de väl gå ut och göra det istället för att sitta framför en dator och skriva korkade kommentarer i dagspressen!

5 kommentarer:

Synnøve. sa...

Hej denna kalla desemberkväll.
Här sitter jag och läser bloggar samtidgit som jag väntar på att maken ska komma från jobbet.

Här är det inte blask kan jag säga. Det är tvärtom svinkallt. Minus 23 grader visar termometern nu...
Hoppas det stannar där.

Hoppas din jul blev fin. Med klappar, jo jag såg godiset hehe....god mat och mycket umgänge med familjen.
Här har vi styvson på besök, och en vännina från Sykkylven. Hon ska hem i morgon då. Så då blir det lite tomt här hemma igen. Styvson reser den 2 januari.

Nu ringde maken och sa att de är på hemväg. Så jag ska ordna lite te åt dem. Kan behöva lite varmt i kroppen efter att varit ute i den här kylan.

Ha nu ett gott slut min vän.
Hoppas jag hinner in till dig innan det är slut. 2009 alltså...
Kramen Synnöve.

Bibbi sa...

Hej du min vän! Sorgligt om snön tinar bort..:( Här är nog inte risken så stor just nu. 14 grader kallt och vi har väl närmare en meter snö nu. Skulle enligt meteorologerna bli 25 grader kallt i dag men har vi tur är det fel.
Annars har det varit/är ganska fullt upp här. Revyträningar, besök och turer. Precis som en vanlig jul;)
Håller med om fågelskockar, det blir lite Hitchcock varning..
Ha en skön fortsättning på julen!

Ingmarie sa...

Så bra att du också får en släng av vintern!Här nere väntar jag på VÅR...Julen är nerpackad i kartong redan o tulpaner på köksbordet!

GOTT NYTT ÅR PÅ DIG FRÅN MIG!

Jenny sa...

Knasigt väder har det varit, men utlovade -22 är det ju inte, var -12 vid tre i natt men nu är det bara åtta kalla grader ute :D Lagom är maken hemma och sjuk, han också, så ingen går ut och vädrar näsan här. :)

Yvonne L sa...

Synnøve: Vårt blask försvann, nu har vi kallt igen så det var ju tur att inte all snö hann försvinna!

Bibbi: Men nu tinar inte snön bort längre, den fryser på och blir is istället! Snabba kast minst sagt.

Ingmarie: Det verkar ha kommit vinterslängar över hela Sverige i år.

Jenny: Knasigt är väl det minsta man kan säga! Nu ska vi ut och vädra näsan i kylan! :D