2009-12-18

En alldeles vanlig dag

Idag har det varit en alldeles vanlig dag fast en sån där jag inte riktigt vet vart tiden tagit vägen eller vad jag egentligen gjort. Som alltid började förstås dagen med en hundpromenad.

Det har varit en strålande vacker vinterdag idag, men mellan 8-10 minusgrader ungefär. Isen har börjat frysa till nu på ån, så fortsätter det vara minusgrader blir jag inte alls förvånad om man snart ser pimplare på ån. Helt galet i mina ögon, jag tycker det är jätteläskigt med is som inte har fast mark under sig. OM det nu inte är så att man med säkerhet kan säga att istäcket är 3 meter tjockt, eller möjligen 2 meter.

Inte för att jag är speciellt kyrklig av mig, men jag tycker Klosters kyrka gör sig ganska så bra på bild. Speciellt en sån här dag med snö, sol och blå himmel!

För några veckor sedan fick jag ju ett mail där jag fick reda på att jag vunnit en kamera på den insamling jag hade för rosa bandet några veckor tidigare i höstas. Jag var ju en aning skeptisk till det hela och trodde att någon drev med mig, men jag skickade adressuppgifterna de önskade. Sen har jag gått här och väntat och väntat men inte har det kommit något paket att hämta inte. Men idag så kom en avi från posten så vinsten var faktiskt sann!! Det är en Fujifilm FinePix F200EXR inklusive minneskort och väska som jag naturligtvis borde fotat med min andra kamera så att ni fick se hur den ser ut. Men det har jag alltså inte gjort. Det passade bra att för mig att hämta kameran idag eftersom jag ändå skulle ner och få några foton utskrivna eftersom skrivarens bläck tog tvärslut igår. Jag var alltså nere på stan i en knapp halvtimme, fotona fick jag utskrivna på studs hos Expert.

Väl hemma slet jag upp paketet och konstaterade att först var jag tvungen att ladda batteriet till den nya kameran. Istället för att samtidigt färdigställa julkorten som skulle iväg så petade jag in cd-skivan som följde med nya kameran och som innehöll bruksanvisningen. Sen satt jag faktiskt och läste bruksanvisningen bara för att jag inte kunde börja testa alla funktioner på kameran på en gång. Hade det bara varit att sätta i ett batteri direkt hade jag aldrig läst den. När jag läst igenom det mesta av bruksanvisningen började det bli dags att gå ut med Higgins, och batteriet var fortfarande inte färdigladdat så min gamla vanliga kamera fick följa med ut.


Den här bilden tog jag inte på eftermiddagspromenaden utan imorse, jag petade bara in bilden här för att det inte skulle bli så mycket text! Dessutom, på eftermiddagen såg jag inget intressant att fota. När vi kom in från promenaden så fick Higgins mat och jag tog mig i kragen och satte mig att färdigställa mina julkort. Nu tyckte jag ju att jag förberett allt igår, men det hade jag ju inte alls. Jag hade till exempel inte skrivit färdigt alla kort. Man skulle ju tro att de kort jag ska skicka till de som inte är med på cockerlistan och alltså inte får en bild på Higgins medskickad hade gått iväg för länge sen. Det hade de inte. Det var just de korten jag inte ens skrivit adresser på. Då tog ju det sin lilla tid, och först efter att jag klarat av samtliga kort, klistrat kuvert och satt på frimärken så fick jag lov att kolla om kamerabatteriet var laddat. (Jag hade sagt åt mig själv att så skulle det vara.)

När jag väl fått i batteriet i kameran visste jag inte riktigt vad jag skulle fota, så det blev naturligtvis en första bild på Higgins. Sen tog jag en på köket bara för att testa en inställning, och så var jag in i vardagsrummet och fotade fönstrena och även ut genom fönstret och ner på gatan. Sen var pappa nyfiken och gjorde sig ett ärende över hit, så visade jag kameran och vi tittade lite på de olika funktionerna och tog ett par kort på varandra och ingen av oss såg klokare ut än vi brukar trots att det var en helt ny kamera! Sen råkade jag av misstag ta en bild på taket och överskåpen i köket. Det är väl ungefär vad jag fotat hittills, men jag har inte laddat över några bilder till datorn än så ni får inte se några. Nu ska jag nämligen gå ut med Higgins.

Är det någon av er som gjort något skoj idag?

2 kommentarer:

Jenny sa...

Hihihi, såg ni inte kloka ut någon av er? Det måste varit roliga bilder. :D Var på stan igår, lunchade på sushiställe med maken som nu har semester, och köpte väldigt dyra men behövliga skor (de andra har tappat sulan...) och idag blir det huvudstaden. Roligt med ny kamera, hoppas den ska passa dig väl och bli en god kamrat. :) Kram o god jul! (förresten fick du julkortet i posten förra veckan?)

Yvonne L sa...

Jenny: Nä, det gjorde vi inte:D Trodde kameran skulle göra oss snyggare!! ;0)
Låter som ni hade en härlig dag igår, och att det blir en rolig dag idag!! Håller som du förstår på att fotar allt möjligt nu och testar så att vi ska komma överens kameran och jag. Julkortet kom fram, jag har bara glömt att tacka. Ert hamnade på lådan tillsammans med alla andra kort jag hade färdiga i så god tid! ;0)