2009-12-05

Plötsligt så händer det

Det är sant som de säger i reklamen, plötsligt så händer det! Man går där genom Stadsparken i godan ro, en gråmulen lördagsförmiddag i december, med sin ständige följeslagare Higgins som just skrämt ner en flock änder i Eskilstunaån. Änderna i det här fallet blev just matade av en liten flicka och hennes pappa, och det är när änder blir matade som Higgins brukar gilla att skrämma dem. Annars bryr han sig oftast inte om dem trots att han som cocker spaniel hör till de stötande och apporterande fågelhundarna.  Lite längre fram såg jag precis i kanten av ån att det satt en annan fågel, och den verkade sitta på något vitt som jag först inte såg vad det var. När vi var ungefär 7 meter ifrån fick jag se att det var någon sorts rovfågel som satt där och väl tagit en and som han/hon nu höll på att äta upp. Så där står jag alltså, mitt i Stadsparken i Eskilstuna, 7 meter från en rovfågel och vart har jag kameran? Jo, i jackfickan vars dragkedja är ordentligt uppdragen! Med snabba men försiktiga rörelser för att inte skrämma iväg rovfågeln försökte jag få upp kameran, men när jag fått den halvvägs ur fickan tittade rovfågeln upp och tog till flykten. Attans också! Man borde tydligen ständigt gå runt med kamerna som klistrad i handen! Jag har aldrig varit så nära en vild rovfågel i hela mitt liv, jag kan inte ens komma på att jag sett någon tidigare annat än på tv. Här går jag och tror att de håller sig utanför stan, och så kanske det är en som bor inne i centrum.

6 kommentarer:

Em sa...

En fågel-invandrare!!! :D

Yvonne L sa...

Em: Det måste vara det! ;0)

Gun sa...

Vad coolt! Synd att du inte hann fota den.

Yvonne L sa...

Gun: Väldigt synd. Det hade varit kul att ha på bild.

Jenny sa...

Det är ju ganska ovanligt att de kommer in i stan :) kul att ha sett den, även om det såklart hade varit ännu roligare att bevara minnet i kameran.

Yvonne L sa...

Jenny: Visst hade det varit roligt att ha en bild på den, då kanske någon kunnat tala om för mig vad det var för sort! Nu vet jag bara att det var en rovfågel och även om jag skulle titta på bilder av såna skulle jag inte kunna peka ut vilken sort. Skulle med andra ord vara ett uruselt vittne! (I varje fall om en rovfågel begick brottet! Hahaha!)