2009-11-30

Hemskt fast konstigt skrivet

Läste just i Expressen om en liten blandrashund i Trollhättan som bets ihjäl av en annan hund. Det är alltid hemskt att läsa om såna saker, fast här blev det lite konstigt också.

Hon rastade alltså sin hund, "som egentligen är en blandning mellan papillon och chihuahua". Sist jag kollade var både papillon och chihuahua två hundraser, och om man blandar dem får man väl en blandrashund. Eller ännu enklare, man parar en hund med en hund och då får man fler hundar. Det var nog lite onödigt att peta dit ordet egentligen i den där meningen.

Eftersom jag är hundägare själv blir jag jättearg på folk som inte har koll på sina hundar. Bara häromveckan höll Higgins på att hamna i slagsmål med en schäfer för att schäferns ägare envisades med att komma fram med sin hund mot mig och Higgins. Efter 9 år känner jag min Higgins väldigt väl, och jag vet att även om han lägger sig ner och ser jätteintresserad ut av passerande hundar så tycker han inte om alla andra hundar. Jag vill heller inte att han ska hälsa på alla hundar vi möter, men det är inte alla andra hundägare som fattar det. De ser en cocker spaniel som ligger ner och naturligtvis ser jättesöt ut, och så kommer de fram med sina hundar i alla möjliga storlekar och former och tycker att hundarna ska hälsa. De tror att bara för att en hund ser söt ut är den snäll och trevlig mot alla andra. Min Higgins är inte snäll och trevlig mot alla andra hundar, för han tycker faktiskt inte om alla andra hundar! Han tycker oftast inte om hundar som är större än honom eller som är kaxigare än honom. Han tycker oftast inte om andra hanhundar, speciellt inte såna som är större än honom. Han tycker exempelvis oftast inte om Golden Retrievers eftersom en sån hoppade på honom när han var liten. Ibland bryr han sig inte om andra hundar alls utan går bara förbi utan att titta åt dem, men andra gånger kan han inte låta bli att titta eller irritera sig på hundar vi möter.

När vi var ute då häromveckan när den där schäfern kom såg jag på en gång på Higgins att det var en hund han inte tyckte om, så för att undvika onödigt skällande så gick jag åt sidan för att den äldre mannen med schäfern skulle kunna gå förbi. Jag hade tänkt mig att Higgins skulle intressera sig för rabatten bredvid ån, och det hade han gjort om inte schäfermannen kommit emot oss med sin hund. Han tyckte att hundarna skulle hälsa! Schäfern reste ragg och gjorde direkt utfall mot Higgins som lagt sig ner och stirrade och då naturligtvis blev jättearg och for upp och började skälla och försvara sig. Mannen med schäfern kunde knappt hålla emot sin hund, och jag fick försöka dra undan Higgins med kopplet och ställa mig emellan hundarna samtidigt som jag inte ville hamna alltför nära någon av hundarnas tänder. Samtidigt försökte jag förflytta mig snett bakåt och få Higgins med mig vilket jag lyckades med, och mannen fick till slut tag i halsbandet på sin hund och började skälla på den och ta i med hårdhandskarna. Vid det laget hade jag fått Higgins uppmärksamhet och han lugnade ner sig och jag stod kvar med honom för att se åt vilket håll schäfermannen skulle gå. Han fortsatte längs ån, och Higgins och jag kunde fortsätta vår promenad över Rådhusbron. Framför oss gick en annan äldre man som gick och vände sig om och tittade på oss flera gånger, och när vi kom över bron stannade han till och sa något i stil med "vilken tokig gubbe han med schäfern, ni hade ju gått undan, men han gick bara fram ändå!". Jag kunde inte göra annat än att hålla med.

Nu är inte schäfermannen den enda som mer eller mindre motat fram sin hund mot Higgins och det är inte alla gånger det blir nästan slagsmål. Men, som jag nyss skrev, jag vill inte att Higgins ska hälsa på alla hundar vi möter! Jag vill få en chans att välja om hundarna ska få hälsa eller ej! Vi har några som vi brukar hälsa på som jag vet går bra, och ska vi hälsa på nya hundar så brukar jag säga till direkt att Higgins inte gillar alla andra även om det kan se ut så vid första anblicken. Folk som bara motar fram sina hundar mot andra hundar borde lära sig att alla hundar faktiskt inte gillar varandra! Alla människor gillar inte heller varandra så varför skulle alla hundar gilla varandra bara för att de är hundar?

Många gånger säger såna som motar fram sina hundar mot Higgins eller som låter sina hundar springa lösa och som kommer springande emot oss att "h*n är inte farlig/h*n är jättesnäll mot alla". Då har jag många gånger lust att säga att "men min hund är jättefarlig och inte alls snäll mot alla andra". Eller så ska jag kanske börja skrika att "låt inte din hund komma nära, min hund har LÖSS och LOPPOR". Då kanske vi skulle få gå ifred. Fast då skulle ju Higgins bli känd som hunden som ständigt har löss och loppor, och det har han faktiskt aldrig haft. Jag tror han skulle bli mycket ledsen och upprörd om jag gav honom ett sånt rykte, så jag får väl fortsätta att bli arg på hundägare som beter sig idiotiskt.

Inga kommentarer: