2009-11-26

Återskapande

Jag tycker det är fascinerande hur man kan återskapa någons utseende från bara ett skelett eller ett kranium. Nu läste jag precis i Expressen om några arkeologer i Sydkorea som återskapat en 16-årig flicka som troligen blev levande begravd för 1500 år sedan. I tre år har de arbetat med det här, och även om det inte finns någon som kan känna igen henne idag så tycker i varje fall jag att det är spännande. Vissa tycker väl det är bortkastade pengar att hålla på med sånt, men det har ju med mänsklighetens historia att göra, och en helt annan kultur.

6 kommentarer:

Jenny sa...

Tyckte också det var riktigt coolt. Å hon såg ju ut som vilken vanlig tjej som helst, fast hon var 1500 år :D

Yvonne L sa...

Jenny: Exakt som jag tänkte! Man skulle kunna möta henne ute på en promenad med Higgins!

Gun sa...

Jag tycker också det är spännande och häftigt att det går med hjälp av skelettet.

Yvonne L sa...

Gun: Då är vi i alla fall tre som tycker det är spännande! ;0)

Lisa sa...

Visst är det fascinerande hur mycket de kan läsa ut bara utav en människas kranie. Men tänk vilket arbete att gå till; "jaha idag ska jag fortsätta knåda lera som ska bli till en 1500 år gammal människas ansikte." Måste ju vara häftigt att ha ett sånt jobb!! :)

Yvonne L sa...

Lisa: Det är nog ett jättespännande jobb! Sen är det ju inte bara inom arkeologi det används utan det kan ju också användas i polisarbete.