2009-11-25

Frågor man vill ha svar på

Så, då var scannern installerad sen en liten stund tillbaka.
  • Hade jag tänkt skaffa en sån sen länge? - Svar nej.
  • Gjorde jag ett av mina märkliga impulsköp? - Svar nej.
  • Betalade jag en massa pengar för den? - Svar nej.
  • Är den ny? - Svar nej.
  • Var det nödvändigt att använda hundkoppel vid installationen? - Svar ja.

Det som hände var att mina föräldrars skrivare gick sönder häromdagen. Den gick så mycket sönder att det inte var värt att laga den, och garantin hade självklart gått ut för en månad sedan. Alltså behövde de en ny skrivare vilket pappa hade varit och skaffat idag. Den nya skrivaren har även scannerfunktion, och då tyckte de att det var lite onödigt att ha kvar sin scanner som alltså bara är en scanner. Därför ringde pappa till mig och frågade om jag ville ha deras gamla scanner, och det ville jag. När pappa installerat sin nya skrivare/scanner så ringde han för att höra om jag var hemma så han kunde komma över med scannern, och då fick jag ju lite att göra. Bilden visar delar av mitt databord innan jag installerade scannern. Som man kan se så är vissa tangenter på tangentbordet välanvända, och så är det ganska rörigt där på sidan. Den vänstra delen av bordet är minst lika rörig, men jag vet var saker och ting ligger ändå. Eller jag visste. Nu fick jag ju lov att flytta bort det mesta från högra delen av bordet och där till och med dammade jag innan jag ställde dit scannern. Det mesta som låg på högra sidan av bordet ligger nu på vänstra sidan, och där är även dammet kvar.

 

Det blev liksom bara musmatta, mus, basstation till telefonen och så scannern som fick plats på den sidan. Själva installationen gick väldigt smidigt, ungefär som att dra ut tanden häromdagen. Sen var jag ju tvungen att testa den nya manicken direkt, och det är precis vad jag gjort just innan jag tog bilden.

Det jag scannade var mitt favoritvykort som jag köpte för några år sedan. Tanken var att jag skulle skicka det till min kompis i Tyskland, men så tyckte jag kortet var så sött att jag behöll det själv. Det är en tjej som heter Lisa Tofft som har gjort kortet. Kollade just hennes sida på nätet, och där finns massor av roliga kort och fina smycken.

 
Just ja, hundkopplet, vart kom det in i bilden kan man ju undra. Jo, det går ju en usb-kabel mellan scanner och dator, och jag kunde inte se usb-kontakterna eftersom det är rätt mörkt och trångt där de sitter. Men på kopplet har jag hängt en liten led-lampa som man väl egentligen ska ha på sin nyckelknippa. Jag har den däremot på kopplet för att kunna lysa upp marken när jag ska plocka upp efter Higgins i mörkret, eller när vi snubblar runt på mörka promenadvägar. Jag använder den också när jag ska peta in usb-anslutningar i den stationära datorn.

Just ja nr två: En punkt som borde varit med i listan däruppe:
  • Hur många gånger kan man peta in ordet scanner i en text? - Svar många.  

7 kommentarer:

elena cn sa...

Grattis! En scanner är väldigt användbar tycker jag. Jag har bl.a. scannat in barnens teckningar och gjort julkort av dem. Jag trodde nog att du hade satt fast några kablar med hundkopplet:)

Yvonne L sa...

elena cn: Visst är det bra med scanner, och nu slipper jag ju gå hem till mina föräldrar för att låna en! Jag ska komma ihåg att om jag får problem med kabelfastsättning någon gång så kan jag ta ett hundkoppel. Jag har ju några gamla som vi inte använder längre! :D

Gun sa...

Det är ju jättebra att får en scanner. Vi har det i vår skrivare och tycker der är bra. Vilket gulligt kort på den lilla hunden.

Yvonne L sa...

Gun: Ibland är det bra att vara född i rätt familj! Då får man en scanner hipp som happ! :D
Alla hennes kort är lika roliga och underfundiga. Finns även som disktrasor och kylskåpsmagneter såg jag.

Jenny sa...

hihi, men det är bra med en scanner. :D Rätt som det är behöver man få in ett papper, ett foto eller något liknande i datorn, och då behöver man den där scannern. :) Dessutom kan man ju rädda gamla slitna bilder på der viset också.

Ingmarie sa...

Jasså har du inget damm kvar nu?
Då kan jag meddela dig att jag har massor kvar,men det har jag delegerat till tjejerna o gubben!

Ha det så gött du kan!

Yvonne L sa...

Jenny: Det är jättebra att ha en scanner, man vet aldrig när man kan behöva en!

Ingmarie: Jag har massor av damm kvar, utom just på högra sidan av datorbordet! :D