2010-06-20

Oj

Imorgon ska jag nog åka iväg och köpa en ny microvågsugn eftersom den jag har nästan började brinna ikväll. Som vanligt hade jag inte planerat så långt i förväg vad jag skulle äta trots att jag vet att jag äter varje dag så när det väl var dags att äta så tog jag fram en burk med köttbullar - självklart egentillverkade eftersom jag verkligen tycker illa om köpta färdiglagade köttbullar. Ställde in burken i micron för att tina dem, och lämnade köket för att hämta en sak i sovrummet. När jag kom tillbaka max en minut senare kände jag att det luktade konstigt i köket. Det luktade bränt. Min första tanke var att det kanske var något på spisplattan där pastan stod och kokade för fullt som luktade. Sen fick jag se ett märkligt sken från ovansidan av micron. Insåg då att det var därifrån det luktade bränt. Det var inte köttbullarna som blivit brända, utan jag kunde se att det liksom glödde innanför lufthålen på ovansidan av micron. Då var det ju bara att snabbt stänga av micron och dra ur kontakten. Fram med lilla stekpannan och så fick jag tina och värma köttbullarna där istället.

Måste säga att jag föredrar min förra micros sätt att dö, den bara slutade fungera utan att nästan börja brinna eller lukta konstigt. Den gav upp i total tysthet och luktlöshet. Men, det hände ju inget allvarligt i alla fall, och nu har jag kollat micron flera gånger sen den började lukta och glöda. Den har kallnat, det luktar inte bränt längre och kontakten är urdragen så det lär ju inte hända något mer med den.

6 kommentarer:

Renathe sa...

Usch så läskigt. Ungefär som min dammsugare för ett tag sedan som började ryka och ha sig..

Nej, det är bäst att du skaffar en ny.

Yvonne L sa...

Renathe: Ja, lite halvläskigt men jag upptäckte ju problemet i tid.
Hushållsapparater ska inte hålla på och ryka och ha sig.

Jenny sa...

Oj vilken tur att du var där och hann se innan det började brinna / exploderade ordentligt!!! :O Läskigt!

Yvonne L sa...

Jenny: Visst hade jag tur! Det hann ju inte hända något jättestort om man säger så.

Hörni sa...

Våran förra mikro blev också bränd. Ett stort hål i taket på det blev det och luktade bränt gjorde det också.

Yvonne L sa...

Gun: Microvågsugnar ska inte göra så! De ska lägga av i tysthet, utan att brinna och utan att lukta bränt.