2009-11-20

Nypkaka

Det finns ju en barnbok som heter "Totte bakar" och som är skriven av Gunilla Wolde. Exakt vad det var han bakade vet jag inte, men kanske en sockerkaka.  Jag har just avslutat projektet "Yvonne bakar nypkaka", och själva kakan står precis i ugnen och ska nog snart vara färdig. Receptet är ett som vi bakat efter i familjen så länge jag kommer ihåg. Vet inte om det kanske var mormor eller farmor som delade med sig av det från början. I originalreceptet är det nämligen kkp som mått, alltså kaffekoppar, men vid något tillfälle har jag tydligen mätt hur mycket det blir i deciliter eftersom jag präntat ner det också i mitt handskrivna recept.
Nypkaka
  • 130 g margarin
  • 4 kkp mjöl (ca 6 dl)
  • 2 kkp socker (ca 3 dl)
  • 3 tsk bakpulver
  • 1-2 tsk kardemumma
  • 2 kkp mjölk (ca 3 dl)
Blanda de torra ingredienserna med fingrarna i en bunke. Häll sen över mjölken och blanda med en trä- eller plastgaffel. Häll smeten i en smord och bröad form. Eventuellt kan man strö över kanel och pärlsocker. Grädda kakan i 175 grader. Känn efter med en sticka för att se när kakan är färdig, räkna med att det tar omkring 40 minuter beroende på ugn.

Man behöver säkert inte använda sig av en trä- eller plastgaffel, men det är så jag skrivit av receptet från början. Det funkar säkerligen lika bra med en sked eller en slickepott, det hela ska liksom bara röras om så att det blir en smet. Men jag använde en trägaffel, det är ju dumt att chansa med ett gammalt recept!! ;0)

2 kommentarer:

Gun sa...

Roligt med ett gammalt recept. Det är så gott med kardemumma i tycker jag.

Yvonne L sa...

Gun: Kardemumma är nog en av mina favoriter! Nu doftar det kardemumma i hela lägenheten, och så har jag nypkaka i magen också. ;)