2010-04-03

Solig panoramapåsk

Idag har det varit en solig och fin dag, och bara för det var jag tvungen att testa en grej. Eller det var väl inte bara för det, men nu speglar det sig ju så fint i ån igen. Testet var att göra en panoramabild, något jag aldrig gjort tidigare, men någon gång måste ju vara den första. (Man måste nog klicka på bilden och få upp den i större format för att se hur den blev.) Nu vet jag i alla fall hur man gör. Man tog en radda bilder och sen skötte Photoshop Elements själva ihopsättningen.

Soligt har det alltså varit, och det var riktigt varmt på eftermiddagspromenaden. Jag vet inte riktigt hur varmt, eftersom min termometer gav upp igår. Men jag var glad att jag rationaliserat bort fleecetröjan, det blev tillräckligt varmt med den tunnare vinterjackan. Det visade sig vara helt överflödigt med halsduk också, men det är nog bäst att ta på promenaden vi ska ut på nu. Fingervantarna var också onödiga på eftermiddagen, men för säkerhets skull tänker jag ha dem på mig ikväll. Att frysa om fingrarna är inte roligt!

Nu är det bäst att gå ut så att vi hinner in igen innan det är dags att bänka sig framför "Millennium".

12 kommentarer:

Jenny sa...

Varmt och skönt har det varit, linne och vårjacka hade jag på mig, och svettades ;) När jag kröp omkring och fotade blåsippor (jo du läste rätt) åkte jackan av (den blev dessutom lerig... ) Finfint panoramafoto du fångat! :) Ha en fortsatt fin påsk!

Vilt og vakkert sa...

Heisann Yvonne!
Kom hjem fra påskeferie og oppdaget en koselig kommentar fra deg. Det setter jeg pris på. Har tatt en rask kikk på dine innlegg her på bloggen din. Ser ut til å være en morsom (artig) blogg. Kikker innom litt senere også - fortsatt god påske!

Charlotta sa...

Riktigt snyggt panorama, fina speglingar i vattnet.
God fortsättning på påsken.

Hörni sa...

Vilken fin panoramabild du tagit. Jag har fått sån lust att lära mig fota bättre sen jag började blogga. Men jag har ju inte ens en systemkamera.
Vad skönt med värmen som kommer allt mer nu. Det blir vår på riktigt!:)

Per-Anders sa...

Fin bild! Ser ut som en sån där tavla man kan köpa på Gallerix.

Ingrid sa...

Bor vi i samma land? Här ute är det 1 1/2 meter snö utanför fönstret. Orättvist är ordet :0)

~Livet i byn

Mille sa...

Idag hade jag sneakers och collegetröja på mig när jag var ute med Nova, sååå skönt ( stan måste jag tillägga, i stugan är det vinterkläder som gäller)
Ingen tjock vinterjacka, inga vinterstövlar el gummistövlar...
Vi är på rätt väg :)))

Yvonne L sa...

Jenny: Åh, har det kommit blåsippor?! Men då var det väl värt att bli lite lerig!

Vilt og vakkert: Tack för besöket och välkommen åter! Glad påsk du med!

Charlotta: Tack!

Gun: Man behöver inte ha någon systemkamera, jag fotar med en kompaktkamera!!

Per-Anders: Tack!

Livet i byn: Men stackars er! Får hoppas snön börjar försvinna hos er också och det så fort som möjligt!

Mille: Visst är det skönt att slippa tjocka kläder! Tänk när man slipper ha jacka på sig också!

egoinasmamma.nu sa...

Så vacker bild! Sen är det svårt med kläder nu, men när jag hade hund var jag extra noga med att heller klä mig för varmt än motsatsen. Jag ville vara säker på att inte börja stressa hem för att jag frös.

Yvonne L sa...

Em: Tack! Sen resonerar jag precis som du gjorde när du hade hund. Hellre för varmt klädd än att man börjar frysa.

Wannabe sa...

jag klickade upp bilden och den är ju riktigt snygg! jag har också testat panorama-effekten i elements och det var riktigt roligt trots att jag inte hade tagit bild på något så fint som du har gjort...

Glad påsk förresten, har jag glömt att säga!

Yvonne L sa...

Wannabe: Jo, den blev riktigt bra tycker jag själv också. Jag överlappade nog lite onödigt mycket, men då vet jag det till nästa gång!
Glad påsk du med!