2010-04-27

De är på gång!

Morgonpromenaden var solig och fin och gick som nästan varje dag först genom Fors kyrkpark där vi passerar ett par av magnoliaträden som finns planterade på olika platser i stans parker.
Jag har gått och sneglat på dem i flera veckor nu och undrat om de klarat vintern, och imorse fick jag se vad jag gått och väntat på. På avstånd ser det ut som små vita prickar. 
 Tittar man närmare ser man att det vita är blommorna som börjar komma ut ur sina ulliga gömställen.
Magnolian är ju rätt lustig när allt kommer omkring, den blommar jättevackert och sen kommer bladen. Större delen av sommaren är de alltså bara gröna.
Tänk på att klicka på bilderna om du vill se dem i lite större format!

9 kommentarer:

egoinasmamma.nu sa...

När Magnolian blommar finns det inget vackrare.
Sv: Hos mig hittar de hur lätt som helst, som tur är. Men en gång blödde jag otroligt mycket efteråt. Upptäckte plötsligt att tröjan var blöt.

Hörni sa...

Magnolian är otroligt vacker! Till och med knopparna är helt vidunderligt vackra!

Yvonne L sa...

Em: Visst är det vackert med magnolia!
Ber du om extra stora plåster numera? ;0)

Gun: Det är alltid jättespännande att gå och vänta på att magnolian ska börja blomma!

Wannabe sa...

här blommar de redan, men jag har inte haft kameran med mig. Tänkte jag skulle ha is i magen och vänta till valborg, eller sista april som det så fint heter här i lund ;-) när studentsångarna står vid universitetsbyggnaden brevid blommande magnolior tänker jag minsann vara där med kameran i högsta hugg!

Mille sa...

Har en sådan på landet. Har tyvärr lyckats missa blomperioden varje år, men bladen är också fina ;-)

Snäckskalsdalen. sa...

vilka foton......hänförande vackra!
tänk att naturen kan fixa till silkesstrån så fina...ja, det är absolut underbart och en skicklig fotograf till det!
kram
agneta

Yvonne L sa...

Wannabe: Först tänkte jag att det var orättvist att era magnolior redan blommar, men så kom jag på att vi har ju vårt kvar! :D Se till att ha laddade batterier när studenterna sjunger! ;0)

Mille: Men du får väl se till att åka dit när den blommar!! Eller ställa dit en kamera som tar bilder med jämna mellanrum! ;0)

Snäckskalsdalen/Agneta: Tack för fotokomplimangerna! Kan ju avslöja att det blev en hel del urusla bilder innan skärpan och jag var överens i solljuset! :D Visst är det fantastiskt vad naturen skapar!

Anonym sa...

Åh..är det dags för Magnolior snart. Jag brukar njuta av grannarnas magnolior här i områder där jag bor. Någon gång kanske jag planterar en egen.

Yvonne L sa...

Renathe: Du får börja hålla utkik på grannarnas träd! Här i Eskilstuna har de planterat ut magnolior i åtminstone tre av parkerna vi går igenom dagligen, så jag håller stenkoll på dem den här tiden.