2010-04-23

Parasiter

Det finns ju olika sorters parasiter, och det de har gemensamt är väl att de är objudna gäster. Man tänker sig ju parasiter som lever på andra eller förorsakar sjukdomar och hemska smittor. Men det finns parasiter som kan vara rätt fina har jag nyligen lärt mig.

Den där bollen däruppe i trädet är inte ett ovanligt grönt skatbo utan en trädlevande parasit.

På lite närmare håll ser parasiten ut så här, och det är en mistel. Det var först för några veckor sen jag började gå och glo upp i trädkronorna efter att mina föräldrar frågat om jag sett mistlarna i träden på ett ställe här i stan. Nu hade jag inte varit just där, och även om jag kanske sett de där bollarna de pratade om tidigare hade jag ingen aning om att det var mistlar. Jag hade inte ens funderat på vad det var. Men imorse så kan man väl säga att jag såg min första mistel. I alla fall första gången jag visste vad det var.

8 kommentarer:

Hörni sa...

Vad coolt! Jag hade trott att det var ett skatbo och hade ingen aning om att det växte mistlar så där.

Sv: Han är helt slut, men det kan ju bero på att han vaknar vid fyra på morgnarna ganska ofta::)

Ingrid sa...

Vad du vet saker, trodde först att Higgins drabbats av någon åkomma ;0)

Här i norr är det nog för kallt för något sådant att växa i träden, men vi har säkert annat elände.

Jag visste inte att textraderana var därifrån. Men de har ju mycket filmcitat också som "You had me at hell0".

~Livet i byn

Ingmarie sa...

Tack för den upplysningen,hade inte en susning!
Passar också på att önska dig en trevlig lördag!

Kramen från mig!

egoinasmamma.nu sa...

Det har jag inte tänkt på, men det är klart de också är parasiter. Sen hade jag tagit det hela för ett fågelbo oavsett.. ;) God morgon!

Mille sa...

Jahaaaa, så det är där man ska ställa sig och invänta den rätta? Eller är det bara runt jul?
Det blir ju en lång väntan dåe :(

Vad kul att få veta att det kan vara ngt annat än ett skatbo. Bloggare är så bra, nu har jag lärt mig något nytt....igen!!

Yvonne L sa...

Gun: Visst är det coolt! Jag har tänkt mig att mistlar växer i skogen och inte inne i stan, men så är det ju tydligen inte!

Livet i byn: Haha! Enda åkomman Higgins drabbats av är nog i så fall "jagfårförlitelevergodis-parasiten". :D
Jag kände igen textraderna direkt eftersom det är gråtpartiet i den filmen.

Ingmarie: Jag visste inte heller tills för någon månad sen!

Em: Det är mycket man inte tänkt på, och om jag ens reflekterat över såna där bollar tidigare har jag nog tagit dem för fågelbon.

Mille: Jag vet inte om det är någon idé att stå under just det där trädet, det är ett rätt trist ställe som man helst bara går förbi. :D Sen vet jag heller inte om mistlarna kanske måste hänga i en dörröppning för att det ska funka?? :D

Örjan sa...

Massor av mistlar?
Promenadförlag
Gasverksbron sedan vänsterut förbi Bilprovningen på Mått Johannsons Väg (där finns massor av mistlar i träden)
Tillbaka via Närjeholmsbron (vår San Fransisco bro)till stan.
3-4 km? Nyfiken vad Din stegräknare berättar.

Yvonne L sa...

Örjan: Mistlarna du föreslår vet jag om men vi har inte gått åt det hållet. Får se om jag får med mig Higgins däråt någon gång, han går helst gamla invanda sträckor. Med min steglängd är 4 km omkring 6000 steg vilket är ungefär vad vi går innan jag äter frukost varje morgon.