2010-04-23

Mer aprilväder

Alltså, det här jag skrev om tidigare idag att det var fint väder, glöm det! På eftermiddagspromenaden hade solen försvunnit, det var mulet och kom några stänk regn. Sen när vi varit inne ett tag började det regna ordentligt, och nu är det alldeles blött ute. Suck! Men, ska man tro det här så ska det tydligen bli sol i helgen fast sen ska det bli mer regn igen.

På eftermiddagspromenaden gick vi förresten förbi den där delen av ån som var alldeles skummig häromdagen. Nu såg vattnet ut som vanligt igen, kanske hjälpte gårdagens skitväder till där. Jag mailade till kommunens miljöavdelning om skummet, och i svaret jag fick igår från miljöinspektören fick jag reda på vad skummandet kunde bero på. En naturlig orsak kan vara att det är kiselalger som trycks sönder i turbinerna eller i högre fall - längre upp finns både fall och turbiner - och sen bildar skum beroende på att de innehåller microdroppar av olja. Jag tror det var så han menade att det fungerar.

Inga kommentarer: