2010-04-21

Katastrof - inte katastrof?

Det är mycket om flygtrafik och aska nu, men tydligen så ska flygtrafiken i Europa vara på gång igen. Man får väl hoppas att det inte blir fler stopp, men säker kan man ju inte vara. Jag kan förstå att det är jobbigt för resenärer som blivit strandsatta och vissa har fått ta sig hem på märkliga vägar. Det skrivs om hur folk fått åka buss i flera dygn och fått vara utan mat i 12-14 timmar. Jo, det är säkert besvärligt om man till exempel har barn med på resan, eller om man exempelvis är diabetiker och det är viktigt att man får i sig något att äta med jämna intervaller. Men för det stora flertalet resenärer är det väl ingen världskatastrof! Det finns ju människor i världen som svälter, och då tycker jag faktiskt tidningarna bara är fåniga när de gör katastrofrubriker om att resenärer inte fått någon mat. Det är ju inte så att någon dött av svält på grund av att de inte fått mat på några timmar.

Att flygstoppet skulle påverka importen till Sverige och till exempel ge brist på vissa mediciner är också rätt överdrivet. Flygstoppet har varat i ungefär en vecka, och det finns andra transportvägar. Att ananasen i mataffären tar slut eller om någon färsk krydda inte finns att tillgå är ju inte en världskatastrof av några större mått. Vad som däremot kan bli katastrofalt för enskilda människor är det att exporten från till exempel länder i Afrika gör att odlare där har fått förstöra tonvis med färskvaror. Visst, det gäller till exempel snittblommor, och det kan vi i Europa klara oss utan. Men, när exporten inte fungerar måste odlarna friställa personal, och inte vet jag hur deras arbetslagar ser ut. Kanske får de friställda helt enkelt ingen försörjning då. Grönsaksexporten kommer ofta från småbönder som kanske investerat alla sina tillgångar i sådden, och nu när de inte kan sälja och exportera kan de få svårt att överleva.

Sen tycker jag också det är betydligt hemskare för islänningarna som bor i området och tvingats evakuera sina hem och i vissa fall har djur kvar på sina gårdar än för några turister som fått åka buss där toaletten inte fungerat ordentligt.

3 kommentarer:

egoinasmamma.nu sa...

Håller med, det är viktigt att se det hela i perspektiv. En sak till jag kom på är organdonation, det är ett problem om man inte får fram organer i tid.

Hörni sa...

Jag har också tänkt så när jag sett på nyheterna. Visst kan jag förstå att det är jobbigt, men katastrof, nej.

Yvonne L sa...

Em: Tror inte att organdonationen påverkas, den sker väl bara inom respektive land. I Sverige görs väl bara drygt 100 stycken per år tror jag, och vissa organ klarar rätt många timmar utanför kroppen. Sen är det viss flygtrafik som varit tillåten hela tiden såg jag på nyheterna, någon viss typ av plan och om piloterna kan flyga visuellt.

Gun: Absolut inte i närheten av katastrof.